System ERP dla produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego

Rola systemu ERP jest kluczowa w sektorze produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego. Nowoczesny i funkcjonalny system ERP odgrywa istotną rolę

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w październiku umowę na zakup i wdrożenie systemu. W obliczu takich oczekiwań klienta, możemy mówić o dużym zagrożeniu całego projektu. Jak nie doprowadzić do nieporozumień a doprowadzić projekt do końca w określonym czasie i budżecie? Wskazuję kilka najczęstszych błędów, które popełniają tak dostawcy, jak i klienci po parafowaniu umowy na wdrożenie systemu.  {loadposition Wiadomosci_Dzial}   Nie możemy patrzeć na cały projekt przez pryzmat jednej fazy, ale faktem jest, że zaniedbania w fazie analizy przedwdrożeniowej i prototypowania rozwiązania mogą skutkować przesunięciem daty startu produkcyjnego, zwiększeniem budżetu na obsługę projektu czy zmęczeniem zespołu. Jednym słowem - warto ich uniknąć. Oto pięć istotnych problemów, przez które może ucierpieć projekt.  Brak otwartej komunikacji i indywidualnego podejścia Otwórzmy się na nowe – dostawca poznaje przedsiębiorstwo klienta, klient poznaje dostawcę. Porozumienie, które się nawiązuje między nimi, powinno skutkować spersonalizowanym podejściem do projektowania rozwiązania. Nie można z góry zakładać, że każdy proces sprzedaży lub przyjmowania materiałów wygląda tak samo u każdego klienta i tak samo należy go ustawić. Nie zawsze to, co sprawdziło się u kilku klientów, jest dobre dla kolejnego klienta w portfolio dostawcy.  Podobnie jest w przypadku klienta - nie każdy nowy system podlega tym samym regułom procesu wdrożeniowego. Klient powinien zaufać doświadczeniu dostawcy – zatrudnił go jako wsparcie.  Niedostępność kluczowych osób i rotacja członków zespołów Aby proces przebiegł według założonych celów, należy optymalnie dobrać i zsynchronizować zespoły. Wybierając osoby kluczowe, należy ustalić priorytety pracy takich osób. Priorytetem jest ich dostępność w procesie analizy wdrożeniowej i odbioru prototypu.  Dużym problemem w procesie wdrożenia jest też rotacja osób w zespołach projektowych. W przypadku klienta na spotkanie analityczne są wysyłane, zamiast osób kluczowych wpisanych do projektu, osoby zastępujące. W przypadku firmy wdrażającej, na spotkanie wysyłane są osoby, których głównym celem jest spisanie potrzeb klientów, w myśl zasady - „co klient powie, to my zrobimy”. Wielokrotnie te osoby mają mniejsze kompetencje i doświadczenie, co uwidacznia się w obszarze komunikacji.  Gdzie jest harmonogram?  Kolejny błąd to brak podstawowego harmonogramu wdrożenia wraz z jego przekazaniem członkom zespołu i informowanie o spotkaniach analitycznych w ostatniej chwili. Brak harmonogramu wymusza improwizacje ze strony kierowników projektu, a brak optymalnego przygotowania do spotkań powoduje nie tylko frustrację, ale inicjuje konieczność dodatkowych spotkań. Pamiętajmy, że członkowie zespołów po jednej i drugiej stronie powinni z wyprzedzeniem otrzymywać harmonogram, daty i cele spotkań - przecież wykonują również bieżącą pracę w innych projektach.  Zespół bez architekta rozwiązania Architekt powinien być recenzentem dokumentacji oraz projektowanych rozwiązań. On bierze na siebie stworzenie spójnego systemu opartego w pierwszej kolejności o funkcjonalności standardowe ERP. Dzięki swojej wiedzy powinien dbać o spójność danych merytorycznych przekazywanych przez konsultantów do kierownika projektu. Brak takiej osoby w projekcie powoduje rozbieżność danych w systemie, jak również zniekształcony odbiór raportów przekazywanych do kierownika.  Brak prototypu rozwiązania Prototyp rozwiązania ilustruje spójność procesów po stronie klienta i zrozumienie przez dostawcę procesów zachodzących w nowym systemie. Podczas pierwszego spotkania zespół projektowy ze strony klienta prezentuje swoje procesy wraz z naciskiem na to, czego zarząd firmy oraz każda osoba kluczowa oczekuje od nowego systemu. Podczas prezentacji prototypu firma wdrożeniowa wskazuje sposób realizacji powyższych oczekiwań.  Wprowadzenie nowego systemu ERP wiąże się z wieloma wyzwaniami i problemami. Uniknięcie tych problemów wymaga świadomego podejścia zarówno ze strony dostawcy systemu, jak i klienta. Otwarta komunikacja, właściwy wybór osób kluczowych wraz z rolą architekta oraz starannie przygotowany harmonogram i prototyp rozwiązania to kluczowe czynniki, które przyczynią się do skutecznego wdrożenia systemu ERP, zminimalizowania ryzyka opóźnień oraz osiągnięcia zamierzonych celów projektu.  Autor: Dariusz Trela, konsultant biznesowy, ANEGIS Źródło: www.anegis.com

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w…

Od Excela do oprogramowania ERP

W dzisiejszym dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym firmy często muszą dostosowywać się do zmieniających się warunków rynkowych…

System ERP wdrożenie

Wdrożenie systemu ERP jest kompleksowym procesem, który wymaga podejmowania wielu działań. Praktycznie oznacza to nie tylko techniczne wdrożenie…

Dobry system ERP – jakie ma cechy?

Zanim wybierzesz system informatyczny w swoim przedsiębiorstwie, zapewne zastanawiasz się nad tym, które z dostępnych rozwiązań rynkowych jest…

Krócej, szybciej, taniej. Nadchodzi technologiczna era “light”?

Co nagle, to po diable - mówi przysłowie, które przestrzega przed decyzjami podejmowanymi w pośpiechu. W branży IT przestaje mieć jednak ono…

Previous Next Play Pause
loading...
IT SOLUTIONS
APS
loading...
RAPORT ERP
RAPORT CRM
23 edycja RAPORTU ERP, przygotowywanego przez niezależnego konsultanta dr. inż. Ludwika Maciejca, obejmująca 57 rozwiązań ERP dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 565 funkcjonalności.

1

 edycja RAPORTU CRM, przygotowywanego przez redakcję portalu ERP-view.pl, obejmująca 18 systemów CRM dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 280 funkcjonalności, jest już dostępna!


KLIKNIJ I POBIERZ JUŻ DZIŚ!

ERP

loading...
ERP

BUSINESS INTELLIGENCE

loading...
BUSINESS INTELLIGENCE

ECM

loading...
ECM

CRM

loading...
CRM

CLOUD COMPUTING

loading...
CLOUD COMPUTING

BEZPIECZEŃSTWO IT

loading...
BEZPIECZEŃSTWO IT
loading...
RYNEK IT
W co trzeciej polskiej firmie nakłady na automatyzację urosły nawet o 60 proc.
BPSCOd lat mówiło się, że rodzime firmy wydają za mało na IT. Badanie VMware pokazuje, że nad Wisłą nastąpiła zmiana. Niemal wszystkie przedsiębiorstwa (96 proc.) biorące udział w badaniu zwiększyły nakłady na digitalizacje. Mało tego, Polacy doskonale wiedzą, czego chcą od technologii.

 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 
 
W ciągu ostatnich dwóch lat w niemal każdej polskiej firmie (96 proc.) zwiększono budżety na digitalizację, wynika z badania VMware. Kwoty alokowane w IT, w co trzeciej firmie urosły nawet o 60 proc.

Skala nie powinna być zaskoczeniem. Ostanie dwa lata to zauważalny wzrost zainteresowania technologią, która stała się antidotum na wszelkie zawirowania gospodarcze. Co powinno cieszyć to fakt, że tym razem słowa zamieniono w czyn i obserwujemy wzmożone zainteresowanie nowoczesnymi rozwiązaniami IT – mówi Mateusz Kluba, Product Owner obszaru Produkcja z BPSC, śląska spółka działa w segmencie informatycznym i z wyprzedzeniem dostrzega rynkowe trendy.


Jak podkreśla ekspert z katowickiej firmy IT, efekty inwestycji widoczne będą z “lekkim poślizgiem”.

Skutki inwestycji w technologie nie są widoczne natychmiast. Informatyzacja to nie tylko wdrożenie technologii, to także wprowadzenie istotnych modyfikacji biznesowych w wielu obszarach, które pomogą ją odpowiednio zagospodarować – tłumaczy Mateusz Kluba.


Szybciej, taniej i bezpieczniej


Inwestycje w automatyzację polskich firm nie są efektem mody. Mają być odpowiedzią na bardzo konkretne wyzwania. Technologia ma pomóc przede wszystkim w optymalizacji procesów. Ponad połowa pytanych firm (52 proc.) spodziewa się, że IT pozwoli działać im szybciej i taniej. Niewiele mniej (50 proc.) oczekuje, że wzrośnie ochrona przed cyberatakami. 42 proc. zapytanych oczekuje, że pieniądze wydane na technologie przełożą się na większą niezawodność sprzętu i wyższą produktywność pracowników.

Umiejętne mapowanie wąskich gardeł ma niebagatelne znaczenie dla skutecznego wdrożenia. Jeżeli firma wie, co chce poprawić, łatwiej jest znaleźć adekwatne narzędzia. Wdrożenie to zawiła droga, trzeba wiedzieć, gdzie, z kim i po co się idzie. – obrazowo wyjaśnia Mateusz Kluba.


Skuteczne wdrażanie technologii wcale nie jest proste i jak wyliczył Gartner, niesie za sobą wiele trudności. Częściej kończy się porażką niż sukcesem w stosunku 70 do 30.

Dotychczas decydenci często zapominali o odpowiednim przygotowaniu, wiele inwestycji realizowane było w atmosferze pośpiechu i bez wsparcia zewnętrznych firm – zauważa Mateusz Kluba i dodaje: – Pamiętajmy, że technologia może zwiększyć możliwości człowieka i wzmocnić relacje biznesowe, albo nieodpowiednio wdrożona, może wywołać odwrotne efekty.


Technologia z możliwościami

Automatyzacja produkcji jest tym, co już trwa, a technologii w fabryce będzie tylko przybywać.

Im więcej procesów przedsiębiorstwa mogą zautomatyzować teraz, tym łatwiej będzie im zwiększyć wydajność i ogólną efektywność później – mówi Mateusz Kluba i dodaje: – Inwestycje w technologie przekładają się na większe zdolności produkcyjne, co z kolei prowadzi do zapotrzebowania na większą liczbę maszyn, a to oznacza, że cyfryzacja nakręcać będzie cyfryzację – tłumaczy ekspert z BPSC.


Według Gartnera, aż 64 proc. producentów przemysłowych już niedługo przejdzie na zautomatyzowane systemy harmonogramowania produkcji. Narzędzia cyfrowe lepiej poradzą sobie niż człowiek i już za dwa lata systemy będą rządzić linią produkcyjną. Dzięki technologii proces przezbrajania będzie szybszy i wydajniejszy. W 2025 roku, w co drugiej fabryce systemy IT będą nadzorować przezbrajanie maszyn, co przełoży się na skrócenie i zmniejszenie czasu trwania przestojów linii produkcyjnych. Czy jesteśmy świadkami początku epoki autonomicznych fabryk? Czas pokaże.

Źródło: www.bpsc.com.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top