System ERP dla produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego

Rola systemu ERP jest kluczowa w sektorze produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego. Nowoczesny i funkcjonalny system ERP odgrywa istotną rolę

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w październiku umowę na zakup i wdrożenie systemu. W obliczu takich oczekiwań klienta, możemy mówić o dużym zagrożeniu całego projektu. Jak nie doprowadzić do nieporozumień a doprowadzić projekt do końca w określonym czasie i budżecie? Wskazuję kilka najczęstszych błędów, które popełniają tak dostawcy, jak i klienci po parafowaniu umowy na wdrożenie systemu.  {loadposition Wiadomosci_Dzial}   Nie możemy patrzeć na cały projekt przez pryzmat jednej fazy, ale faktem jest, że zaniedbania w fazie analizy przedwdrożeniowej i prototypowania rozwiązania mogą skutkować przesunięciem daty startu produkcyjnego, zwiększeniem budżetu na obsługę projektu czy zmęczeniem zespołu. Jednym słowem - warto ich uniknąć. Oto pięć istotnych problemów, przez które może ucierpieć projekt.  Brak otwartej komunikacji i indywidualnego podejścia Otwórzmy się na nowe – dostawca poznaje przedsiębiorstwo klienta, klient poznaje dostawcę. Porozumienie, które się nawiązuje między nimi, powinno skutkować spersonalizowanym podejściem do projektowania rozwiązania. Nie można z góry zakładać, że każdy proces sprzedaży lub przyjmowania materiałów wygląda tak samo u każdego klienta i tak samo należy go ustawić. Nie zawsze to, co sprawdziło się u kilku klientów, jest dobre dla kolejnego klienta w portfolio dostawcy.  Podobnie jest w przypadku klienta - nie każdy nowy system podlega tym samym regułom procesu wdrożeniowego. Klient powinien zaufać doświadczeniu dostawcy – zatrudnił go jako wsparcie.  Niedostępność kluczowych osób i rotacja członków zespołów Aby proces przebiegł według założonych celów, należy optymalnie dobrać i zsynchronizować zespoły. Wybierając osoby kluczowe, należy ustalić priorytety pracy takich osób. Priorytetem jest ich dostępność w procesie analizy wdrożeniowej i odbioru prototypu.  Dużym problemem w procesie wdrożenia jest też rotacja osób w zespołach projektowych. W przypadku klienta na spotkanie analityczne są wysyłane, zamiast osób kluczowych wpisanych do projektu, osoby zastępujące. W przypadku firmy wdrażającej, na spotkanie wysyłane są osoby, których głównym celem jest spisanie potrzeb klientów, w myśl zasady - „co klient powie, to my zrobimy”. Wielokrotnie te osoby mają mniejsze kompetencje i doświadczenie, co uwidacznia się w obszarze komunikacji.  Gdzie jest harmonogram?  Kolejny błąd to brak podstawowego harmonogramu wdrożenia wraz z jego przekazaniem członkom zespołu i informowanie o spotkaniach analitycznych w ostatniej chwili. Brak harmonogramu wymusza improwizacje ze strony kierowników projektu, a brak optymalnego przygotowania do spotkań powoduje nie tylko frustrację, ale inicjuje konieczność dodatkowych spotkań. Pamiętajmy, że członkowie zespołów po jednej i drugiej stronie powinni z wyprzedzeniem otrzymywać harmonogram, daty i cele spotkań - przecież wykonują również bieżącą pracę w innych projektach.  Zespół bez architekta rozwiązania Architekt powinien być recenzentem dokumentacji oraz projektowanych rozwiązań. On bierze na siebie stworzenie spójnego systemu opartego w pierwszej kolejności o funkcjonalności standardowe ERP. Dzięki swojej wiedzy powinien dbać o spójność danych merytorycznych przekazywanych przez konsultantów do kierownika projektu. Brak takiej osoby w projekcie powoduje rozbieżność danych w systemie, jak również zniekształcony odbiór raportów przekazywanych do kierownika.  Brak prototypu rozwiązania Prototyp rozwiązania ilustruje spójność procesów po stronie klienta i zrozumienie przez dostawcę procesów zachodzących w nowym systemie. Podczas pierwszego spotkania zespół projektowy ze strony klienta prezentuje swoje procesy wraz z naciskiem na to, czego zarząd firmy oraz każda osoba kluczowa oczekuje od nowego systemu. Podczas prezentacji prototypu firma wdrożeniowa wskazuje sposób realizacji powyższych oczekiwań.  Wprowadzenie nowego systemu ERP wiąże się z wieloma wyzwaniami i problemami. Uniknięcie tych problemów wymaga świadomego podejścia zarówno ze strony dostawcy systemu, jak i klienta. Otwarta komunikacja, właściwy wybór osób kluczowych wraz z rolą architekta oraz starannie przygotowany harmonogram i prototyp rozwiązania to kluczowe czynniki, które przyczynią się do skutecznego wdrożenia systemu ERP, zminimalizowania ryzyka opóźnień oraz osiągnięcia zamierzonych celów projektu.  Autor: Dariusz Trela, konsultant biznesowy, ANEGIS Źródło: www.anegis.com

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w…

Od Excela do oprogramowania ERP

W dzisiejszym dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym firmy często muszą dostosowywać się do zmieniających się warunków rynkowych…

System ERP wdrożenie

Wdrożenie systemu ERP jest kompleksowym procesem, który wymaga podejmowania wielu działań. Praktycznie oznacza to nie tylko techniczne wdrożenie…

Dobry system ERP – jakie ma cechy?

Zanim wybierzesz system informatyczny w swoim przedsiębiorstwie, zapewne zastanawiasz się nad tym, które z dostępnych rozwiązań rynkowych jest…

Krócej, szybciej, taniej. Nadchodzi technologiczna era “light”?

Co nagle, to po diable - mówi przysłowie, które przestrzega przed decyzjami podejmowanymi w pośpiechu. W branży IT przestaje mieć jednak ono…

Previous Next Play Pause
loading...
IT SOLUTIONS
APS
loading...
RAPORT ERP
RAPORT CRM
23 edycja RAPORTU ERP, przygotowywanego przez niezależnego konsultanta dr. inż. Ludwika Maciejca, obejmująca 57 rozwiązań ERP dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 565 funkcjonalności.

1

 edycja RAPORTU CRM, przygotowywanego przez redakcję portalu ERP-view.pl, obejmująca 18 systemów CRM dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 280 funkcjonalności, jest już dostępna!


KLIKNIJ I POBIERZ JUŻ DZIŚ!

ERP

loading...
ERP

BUSINESS INTELLIGENCE

loading...
BUSINESS INTELLIGENCE

ECM

loading...
ECM

CRM

loading...
CRM

CLOUD COMPUTING

loading...
CLOUD COMPUTING

BEZPIECZEŃSTWO IT

loading...
BEZPIECZEŃSTWO IT
loading...
RYNEK IT
Kulisy pracy project managerów realizujących największe projekty IT
Stracone miliony złotych, wiele lat działań na marne — to może być koszt źle wdrożonych projektów SAP ERP. Praca przy projektach na międzynarodową skalę to z jednej strony duża odpowiedzialność, z drugiej zaś szansa na rozwój dla osoby planującej karierę w branży IT. Jak wygląda zarządzanie tego typu projektami, jakie kompetencje warto mieć by realizować te działania z sukcesami i jak zacząć swoją przygodę z projektami SAP ERP? Pokazujemy kulisy pracy managerów realizujących największe projekty IT.


 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 
 
Zarządzanie projektami wdrożeniowymi to całościowa opieka nad potrzebami klienta. To łączenie wielu umiejętności i kompetencji w ramach project managementu. Rolą Procject Managera IT ds. systemów ERP jest połączenie oczekiwań klienta z realnym działaniem zespołu, przypisanym do danego projektu. Praca ta wiąże się z odpowiedzialnością za kompleksowe zarządzanie zleconymi zadaniami.

Prowadzenie zadań od A do Z oznacza odpowiedzialność za całościowe wdrożenie nowego systemu do firmy oraz przygotowanie zatrudnionych w niej osób do nowego funkcjonowania organizacji — od momentu zainicjowania zmiany do codziennego funkcjonowania.

Ciągły rozwój kompetencji jest niezbędny

Do codziennych zadań Project Managera należy bezpośredni kontakt z klientem i odpowiadanie na jego potrzeby, koordynowanie pracy zespołu przypisanego do danego projektu, nadzór nad konfiguracją i personalizacją systemów, pilnowanie odpowiedniego przebiegu wszystkich procesów wdrożeniowych oraz racjonalne zarządzanie budżetem. Taka osoba jest odpowiedzialna także za edukację zespołu pracowników czy wsparcie techniczne i merytoryczne na wszystkich etapach prac. Oczywiście, nie działa sama, lecz ze wsparciem specjalistów. Rolą project managera jest przede wszystkim zarządzaniem zespołem i zadbanie o realizację wszystkich poszczególnych etapów wdrożenia.

Oprócz umiejętności komunikacyjnych czy dobrej organizacji w realizacji codziennych obowiązków niezbędna jest fachowa wiedza oraz znajomość najnowszych rozwiązań. Dlatego ważną cechą osoby wdrażającej projekty SAP ERP jest ciągła chęć rozwoju, a co za tym idzie częsta aktualizacja wiedzy oraz rozwijanie miękkich kompetencji.

W Capgemini zapewniamy swoim pracownikom liczne wewnętrzne szkolenia rozwojowe, dostęp do certyfikowanych kursów oraz warsztatów, takich jak, chociażby Pluralsight czy Coursera — mówi Maria Polak, Senior Project Manager, Market Segment Poland w Capgemini Polska — Kompetencje i umiejętności poszerzane są dzięki szkoleniom zewnętrznym, prowadzonym przez branżowe autorytety oraz najbardziej znaczące nazwiska z branży technologicznej. Bez tej ciągłej aktualizacji wiedzy, trudno jest odpowiadać na wciąż zmieniające się potrzeby rynku — dodaje.


Dynamiczne środowisko rozwiązań SAP


To, co może na początku wydawać się wyzwaniem, po pewnym czasie staje się ogromną korzyścią. A wszystko dlatego, że rozwiązania z zakresu SAP ERP cechuje duża różnorodność. Istnieje szereg narzędzi, które pozwalają na ujednolicenie procesów firmowych w ramach jednej platformy, automatyzację działań czy analizę danych i wysnuwanie wartościowych dla przedsiębiorstwa wniosków. SAP i ekosystem partnerów firmy cały czas rozwijają nowe rozwiązania, szczególnie te oparte o chmurę i w obszarze zrównoważonego rozwoju oraz mierzenia śladu węglowego.

Capgemini stawia również na rozwój zwinnej metodyki wdrożeń rozwiązań SAP, czyli iCaptivate — podkreśla Maria Polak — Bazując na wielu latach doświadczeń w implementacji różnych systemów SAP w organizacjach ze wszystkich obszarów światowej gospodarki, stworzyliśmy własną metodykę, która stawia na automatyzację części zadań wdrożeniowych, ale jednocześnie jest elastyczna, dopasowana do potrzeb każdego projektu i jest cały czas rozwijana, aby nasi klienci mogli korzystać ze wszystkich nowinek w środowisku SAP — tłumaczy.


Dobór rozwiązań do potrzeb klienta i ich wdrożenie nie będzie więc działaniem rutynowym, ale stale interesującym wyzwaniem. Szczególnie, że potrzeby każdej firmy są inne, a zatem dopasowanie systemu informatycznego do konkretnych wymagań oraz określonego środowiska może być satysfakcjonującym zadaniem. Dodatkowo, rozległa baza wiedzy rozbudowywana od lat przez specjalistów Capgemini pozwala czerpać z najlepszych przykładów implementacji systemów klasy ERP.

Kariera przyszłości

Specjalista ds. systemów ERP to stanowisko, na które zapotrzebowanie w organizacjach stale wzrasta. Coraz więcej firm cyfryzuje się i szuka rozwiązań pozwalających przyspieszyć działania firmy i lepiej zarządzać zasobami. W Polsce wciąż w tym obszarze pozostaje wiele do zrobienia. Tylko co trzecia polska firma korzysta z systemu ERP. Jednak patrząc na historyczne dane widać w tym obszarze wyraźny wzrost. W 2016 była to zaledwie co piąta firma. Dlatego też popyt na usługi ekspertów od wdrożeń SAP ERP będzie nieustannie rósł. Osoba, która wybierze tę ścieżkę kariery, ma wiele możliwości awansu, co sprawia, że jest to bardzo przyszłościowa praca. Rodzina rozwiązań SAP cały czas dynamicznie się rozwija. Starsze wersje systemów SAP ERP będą wspierane jeszcze tylko przez kilka lat, zatem wiele firm już teraz realizuje proces przenoszenia kluczowych operacji do systemu S/4 HANA, a kolejne zaraz ten proces rozpoczną.

Od 2021 roku SAP stawia też mocno na cloud – rozwiązania RISE with SAP zapewniają firmom dostęp do narzędzi klasy ERP w modelu subskrypcyjnym w chmurze. Capgemini od lat jest jednym z wiodących podmiotów realizujących wdrożenia systemów SAP i autoryzowanym partnerem niemieckiego giganta IT. Dzięki iCaptivate, Capgemini wyznacza trendy w implementacji, ale też ma jeden z największych zespołów doświadczonych specjalistów ERP, zatem jest doskonałym miejscem do nauki i rozwoju kariery w środowisku SAP.

Źródło: Capgemini

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top