Chmura – nowy wektor rozwoju branży handlowej

Prognozy wzrostu rynku cloud computingu w ciągu najbliższych lat mają według analityków IDC dziewięciokrotnie przewyższać tempo rozwoju całego sektora usług IT i średniorocznie osiągać 36%. Dynamikę tego wzrostu stymuluje także branża retail. Coraz więcej firm handlowych dostrzega w chmurze możliwość usprawnienia swojego biznesu i utrzymania przewagi w otoczeniu.
 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 

Chmura w Polsce dopiero zaczyna przeformułowywać tradycyjny system zarządzania biznesem, ale co potwierdza frekwencja jej wdrażania, zaufanie do jej usług z roku na rok rośnie. Podczas gdy wiele rozwiązań nie nadążając za potrzebami rynku wymaga stosunkowo szybkiej rotacji, cloud computing dzięki funkcjonalności i elastyczności dostosowania, jest coraz bardziej dla rozwoju biznesu perspektywiczny. Być może wkrótce będzie nie tylko usługą, której wykorzystanie jest uzasadnione operacyjnie i ekonomicznie, ale technologią, bez której dotrzymanie kroku rozwijającemu się rynkowi, będzie niemożliwe. Zainteresowanie chmurą największych światowych gospodarek, aktywnie inwestujących w jej postęp, tą prognozę wspiera. Dotyczy to również polskiego rynku, na który cloud computing wchodzi coraz ekspansywniej. Na wzór światowych trendów wkracza w kolejne obszary działalności firm i rewolucjonizuje dotychczasowy system zarządzania. Według BSA Global Cloud Computing Scorecard spośród 24 krajów, generujących łącznie 80 proc. globalnych zasobów IT, Polska w rankingu polityk sprzyjających rozwojowi technologii cloudu, plasuje się na jedenastym miejscu. Jak potwierdzają badania, użytkownikami usług cloudowych w Polsce jest 42 proc. dużych firm. Wskazuje to jednoznacznie, że generacja post-PC dotarła także do naszego rynku, a trend na chmurę rozszerza się na kolejne branże. Wysoki popyt na jej usługi widoczny jest m. in. w sektorze handlu.

Chmura – finansowa i operacyjna dźwignia handlu

Odpowiednie narzędzia do efektywnego zarządzania procesami sprzedażowymi, to nieodzowny element funkcjonowania firmy w dzisiejszym otoczeniu biznesowym. Szczególnie istotny z perspektywy branży handlowej, dla której wydajne nadzorowanie sprzedażą i wynik finansowy, to warunki utrzymania na silnie konkurencyjnym rynku. Dzięki większej dostępności i korzystnemu modelowi ekonomicznemu biznes coraz częściej wykorzystuje do tego celu technologie informatyczne. O ile jednak samodzielne rozwiązania IT stworzone do zarządzania zasobami magazynu czy monitorowania relacji z klientami, są oczywistym usprawnieniem każdej firmy handlowej, o tyle rynek coraz częściej dąży do rozwiązań, które wszystkie potrzebne funkcjonalności konsolidują w ramach jednej platformy. To oczekiwanie uzasadnia postępującą popularność cloud computingu, który do niedawna zarezerwowany tylko dla dużych graczy rynkowych, teraz zaczyna systematycznie wypierać tradycyjny system korzystania z infrastruktury informatycznej.

Chmura to model dostarczania i użytkowania potencjału informatycznego, wyrażonego w zasobach serwerowych, archiwizacji danych, przepustowości sieci, czy aplikacjach. Inaczej mówiąc, to system obliczeń, w którym dostarczaną usługą są dynamicznie skalowalne zasoby, taryfikowane według ich stopnia eksploatacji. Jako model outsourcingu IT, pozwala firmom skorzystać z kompetencji wyspecjalizowanych dostawców, którzy poprzez efekt skali wykonują wybraną przez klienta usługę ICT.
Cloud umożliwia integrację całej struktury firmy w ramach jednej architektury teleinformatycznej z otwartym dla pracowników dostępem do baz klientów, kontrahentów i produktów oraz możliwością weryfikacji obecności towaru czy statusu zamówień. W ramach chmury firma korzysta z programów dedykowanych takim obszarom operacyjnym, jak: zarządzanie magazynami, dostawami, czy relacjami z klientami. Dostępny jest również szeroki zakres usług komunikacyjnych, umożliwiających połączenia telefoniczne pomiędzy poszczególnymi działami, prowadzenie wideokonferencji czy tak zwane web collaboration - wykonywanie projektu w środowisku online przy symultanicznym udziale kilku grup - tłumaczy Tomasz Kadlewicz, Dyrektor Działu Systemów i Outsourcingu z ATM Systemy Informatyczne S.A.
Alokacja wszystkich operacji w sieci to nie tylko zwiększenie efektywności pracy firmy, ale przede wszystkim obniżenie kosztów. Prowadzenie aktywności biznesowych w trybie online pozwala na bieżąco monitorować przebieg współpracy z kontrahentem, zapewniając wykonawcy usługi większe bezpieczeństwo finansowe. Oznacza to, że w sytuacji zaległości z płatnościami po stronie klienta, regularny tryb prac może zostać wstrzymany. Dodatkowym udogodnieniem modelu cloud jest możliwość samodzielnej weryfikacji zasobów magazynowych partnera przez klientów zewnętrznych. Dzięki zaawansowanym systemom IT, nie muszą oni kontaktować się bezpośrednio z przedstawicielem działu handlowego kontrahenta, aby uzyskać wiedzę o dostępności zapotrzebowanego zasobu. W efekcie gwarantuje to większą oszczędność na poziomie czasu i kosztów związanych m. in. z połączeniami telefonicznymi. Wprowadzone ulepszenia mają wspierać procesy związane z zarządzaniem różnymi obszarami firmy: produkcją, finansami czy obsługą klientów oraz stwarzać nowe możliwości rozwoju na konkurencyjnym rynku.

Integracja i wsparcie wszystkich procesów biznesowych

Szeroka oferta usług, pełna integracja procesów biznesowych i systemowe wsparcie „end to end”, to główne atuty usług w chmurze. W ramach kompleksowych rozwiązań technologie cloudowe zapewniają m.in. zarządzanie kadrami, płacami, magazynem oraz prowadzenie rozliczeń księgowych. Dla firm z branży handlowej to możliwość uzyskania pełnowymiarowego, zdywersyfikowanego wsparcia na kilku równoległych poziomach: logistycznym, serwisowym i e-commerce. Przykładem zastosowania takiej kompleksowej obsługi jest znana na rynku marka producenta biżuterii i akcesoriów. Firma korzysta z systemu ERPw chmurze i integracji z oprogramowaniem sklepu internetowego.
We współpracy z naszymi partnerami, dostarczamy wszystkie niezbędne do działania firmy elementy infrastruktury i usług IT, w tym: hosting, utrzymanie systemu magazynowo - księgowego, wsparcie techniczne i helpdesk dla pracowników. Zapewniamy również dostawy sprzętu, dostęp do Internetu oraz doradztwo w zakresie wspierania rozwoju firmy w obszarze informatyzacji wszystkich procesów biznesowych. W celu usprawnienia i integracji prowadzonych działań, stworzyliśmy zestaw współpracujących ze sobą aplikacji. Opracowaliśmy wdrożenie systemu obsługi kodów kreskowych, moduł produkcji i optymalizację procesów zawiązanych z przyjęciem towaru i sprzedażą, integrację sklepu internetowego z oprogramowaniem magazynowo – księgowym oraz projekt serwisu www i e-commerce. System serwisu sprzedaży w salonach klienta wsparliśmy aplikacją mobilną na iPad i elektroniczną obsługą gwarancji, sprzęgając systemy księgowe z francuskim oddziałem firmy. Sklep, infrastruktura oraz praca całej firmy i wszystkich jej salonów w Polsce opiera się na systemie działającym w IaaS, którego dostawcą jest ATM Systemy Informatyczne. - wyjaśnia Adrian Lapierre, CEO i założyciel firmy SoftProject - dostawcy aplikacji do usług Infrastructure as a service.
Optymalizacja wydajności, kosztów i pełna swoboda rozszerzenia

Zakup i wdrożenie systemu IT to zawsze angażująca inwestycja, która zanim zostanie podjęta, najpierw weryfikowana jest według rachunku jej opłacalności. Wysoka efektywność operacyjna i finansowa, wynikająca z przeniesienia infrastruktury teleinformatycznej do chmury, ułatwia przedsiębiorcom decyzję o jej zastosowaniu. Szybkość, elastyczność i optymalizacja kosztów – to kluczowe warunki uwzględniane przez firmy w decyzji o przeformułowaniu wydatków na wdrożenie systemu ERP z tradycyjnego w cloudowy. Jak dodaje Tomasz Kadlewicz:
Oszczędności wynikają tu ze zmiany stosunku kosztów inwestycyjnych (CAPEX) do kosztów operacyjnych (OPEX). Oznacza to zredukowanie nakładów początkowych lokowanych w zakup własnego sprzętu i licencji na oprogramowanie na rzecz skali zużycia zasobów, z których firma realnie korzysta. Rozliczenie usług skupia się więc na pokryciu eksploatacji takich zasobów, jak: moc obliczeniowa, miejsce na dysku, zasilanie i przepustowość sieci. W chmurze koszty związane z zatrudnieniem wyspecjalizowanej kadry technicznej, aktualizacją oprogramowania i migracją danych, leżą po stronie dostawcy usługi.
Dzięki cloud computingowi wzrasta również dynamika skalowania, czyli dostosowanie ilości konsumowanych zasobów do bieżącego zapotrzebowania firmy. W stabilnych warunkach, standardowe aplikacje wymagają określonej ilości zasobów, które przy zwiększonym obciążeniu, mogą okazać się niewystarczające. Zakładając, że nie korzystamy z technologii cloudowej, nasza infrastruktura musi być przygotowana nie tylko na standardowe zużycie, ale także na warunki szczytowe. Oznacza to, że przedsiębiorstwo samodzielnie utrzymujące serwery, musi zainwestować w sprzęt, który w regularnym trybie eksploatacji, będzie jedynie częściowo wykorzystany. Reszta mocy to bierny, niespożytkowany potencjał, który wymaga utrzymania. W chmurze natomiast klient ma do dyspozycji wirtualne zasoby, które zależnie od zapotrzebowania, może dowolnie zmieniać, zwiększając je bądź zmniejszając, ale ponosząc koszt tylko za te, z których skorzystał.

Uwzględniając wszystkie te czynniki cloud computing przyspiesza gotowość firm na wejście na rynek.
Wszystkie elementy związane z posiadaniem własnych środków trwałych, a w tym oczekiwanie na: dostawę sprzętu, jego instalację czy konfigurację, przestają być dla firm spowolnieniem. Cała architektura sprzętowa jest dostarczana w ramach usługi hostingowej. Chmura ponadto zapewnia przedsiębiorcom wysokospecjalistyczną obsługę inżynieryjną na poziomie bezpieczeństwa informatycznego i wszystkich procesów technicznych – uzupełnia Adrian Lapierre.
Rosnące zaufanie do usług cloudowych potwierdza liczba firm wykorzystujących to rozwiązanie. Gwarancja wydajności, niski koszt implementacji, elastyczność w modyfikowaniu funkcjonalności rozwiązania i stały dostęp do aktualnego oprogramowania, leżące po stronie dostawcy, to przewodnie argumenty, które decydują o przewadze chmury nad tradycyjną infrastrukturą.

Dotrzymanie kroku dynamicznie rozwijającemu się rynkowi

Proces transformacji technologicznej rozciągnięty na przestrzeni ostatnich 20 lat, przeszedł drogę ewolucji od dobrze rozwiniętych systemów klasy mainframe oraz terminali komputerowych do nowej postaci przetwarzania danych w modelu chmury. Rozwój środowiska sieciowego, zmiana filozofii tworzenia oprogramowania to dla cloud computing doskonałe zaplecze rozwoju. A sama chmura dla przyszłości IT, być może rozwiązaniem o najwyższym potencjale wydajności i efektywności w historii postępu technologii informatycznych. Jeśli nawet rynek odkryje jakąś nową perspektywę rozwoju, to prawdopodobnie nie znajdzie lepszego rozwiązania niż cloud computing. Wektor postępu technologicznego zależny jest więc od chmury. Nowe rozwiązania pozostaną zatem w jej strukturze, a z upływem czasu i praktyki, będą udoskonalone o nowe funkcjonalności i bardziej zaawansowaną mechanikę przetwarzania. Coraz więcej obszarów rynku zmierza w kierunku adaptacji do cloudu. Dla przykładu - zagrażający erze PC'tów zalew rynku urządzeniami mobilnymi, oznacza, że twórcy aplikacji i programów będą musieli opracowywać rozwiązania dedykowane chmurze.

Mimo, że usługi cloudowe w Polsce są wciąż jeszcze technologicznym novum, zainteresowanie ich wdrożeniem i praktyka wielu firm z tego modelu korzystających, jest dobrą prognozą na zwiększanie wartości całego rynku. Zgodnie z badaniami jego wzrost w Polsce dotrze do około 33% rocznie w skali najbliższych 3 lat. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku jego wartość, określano na poziomie blisko 7% wartości całego rynku IT, szacowanego na ponad 520 milionów dolarów. Coraz większa na rynku świadomość niezbędności posługiwania się w biznesie wydajnym systemem informatycznym, wspieranym najnowszymi technologiami, zaczyna z większą popularnością i zaufaniem wpisywać się w politykę zarządzania polskimi firmami. Przedsiębiorcy, mając w chmurze alternatywę, zdali sobie sprawę, że samodzielne projektowanie i utrzymywanie systemów informatycznych z ich bieżącą aktualizacją i usprawnianiem, to inwestycja oczekująca stałego nakładu finansowego. Decyzja o wdrożeniu outsourcingu jest więc nie dającą się zlekceważyć, szczególnie teraz – w czasie spowolnienia gospodarczego, szansą na redukcję kosztów, podniesienie efektywności działania, a jeszcze dalej umocnienie przewagi w otoczeniu.

Przedsiębiorstwa, chcąc pozostać konkurencyjne na rynku, muszą nadążać za trendami dedykowanymi systemowi zarządzania, zwłaszcza w momencie, kiedy rynek sprzętu i oprogramowania silnie się zrewolucjonizował, a zmiana jakiej doświadczył, nastąpiła dynamiczniej, niż kiedykolwiek wcześniej. Z tej perspektywy więc, istotną przewagą dla firmy jest możliwość elastycznego dostosowania rozwiązań do bieżących potrzeb i stały dostęp do najlepszej klasy oprogramowania. Biorąc to wszystko pod uwagę, usługi bazujące na cloud computingu to już nie tylko uzasadniona ekonomicznie korzystna alternatywa, ale warunek pozwalający dotrzymać kroku dynamicznie rozwijającemu się rynkowi – podsumowuje Adrian Lapierre.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top