Współpraca pomiędzy CFO, a CIO niezbędna dla pomyślnej transformacji działu finansowego
Badanie, obejmujące 1 905 osób podejmujących decyzje finansowe w przedsiębiorstwach w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA), miało na celu analizę wyzwań i zagrożeń, z którymi mają do czynienia dyrektorzy nowoczesnych działów finansowych, oraz uzyskanie szerszych informacji na temat tego, w jaki sposób przedsiębiorstwa reagują na te zmiany.
Wybrane wyniki badania:
- prawie 40% dyrektorów finansowych przyznaje, że dział finansowy ponosi obecnie większą niż dawniej odpowiedzialność za sukces przedsiębiorstwa;
- 45% przyznaje, że coraz bardziej wymaga się od nich zwiększenia produktywności; 44% twierdzi, że firma przykłada większą wagę do stymulowania rozwoju biznesowego;
- 41% mówi, że oczekuje się od nich obniżenia kosztów operacyjnych.
Co ważne, prawie trzy czwarte (73%) dyrektorów finansowych zgadza się, że bliższa współpraca pomiędzy dyrektorem finansowym a dyrektorem IT stała się niezbędna dla pomyślnego przeprowadzenia transformacji finansowej przedsiębiorstwa.
Loïc Le Guisquet, prezes Oracle, powiedział:
Systemy finansowe, które były budowane przez wiele lat, zbliżają się obecnie do kresu swoich możliwości. Dla wielu przedsiębiorstw przekształcających swoje strategie w celu wyprzedzenia konkurentów zdolność do szybszego wprowadzania innowacji i dostosowywania się do zmian stanowi priorytet. Dział finansowy nie powinien być dla przedsiębiorstwa kulą u nogi, która przeszkadza mu iść dalej. Powinien być jego motorem rozwoju. Zamiast jeszcze bardziej komplikować już i tak przeciążone systemy, firmy zaczynają dostrzegać korzyści płynące z uruchamiania aplikacji finansowych w chmurze i ich łatwego konfigurowania w zależności od swoich potrzeb. Dział finansowy, stanowiący firmowe centrum dowodzenia, znajduje się u zbiegu wszystkich tych relacji. Dzięki wyjątkowemu wglądowi w przedsiębiorstwo jest on w stanie pomóc zarządowi w realizacji jego wizji przyszłości.
Dyrektorzy finansowi przyznali również, że przedsiębiorstwa coraz częściej tracą kontrolę nad zmianami, a najważniejsze zmiany ekonomiczne, geopolityczne, społeczno-polityczne, a nawet klimatyczne, mają większy wpływ na przedsiębiorstwa niż kiedykolwiek wcześniej.
- Ponad połowa (58%) dyrektorów finansowych bardziej obawia się zmian pochodzących z zewnątrz przedsiębiorstwa.
- Mniej więcej o połowę mniej respondentów (30%) bardziej obawia się zmian z wewnątrz.
- 44% uważa kwestie makroekonomiczne za główny czynnik ryzyka.
- 40% wskazuje większą konkurencje i wyższe koszty prowadzenia działalności jako najważniejsze zewnętrzne czynniki wpływające na zmiany.
Działy finansowe potrzebują technologii, które będą w stanie wspierać bliższą współpracę pomiędzy działami przedsiębiorstwa i pomogą mu lepiej zarządzać ryzykiem. Badanie pokazało jednak, że ze względu na całe lata dostosowań oprogramowania przedsiębiorstwa mają teraz nieelastyczne i zagmatwane systemy, które zbliżają się do granic swoich możliwości, w związku z czym firmy będą mieć problemy z zarządzaniem zmianami czekającymi je w przyszłości.
- 61% dyrektorów finansowych korzysta z dostosowanych systemów, których złożoność zwiększała się wraz z upływem czasu.
- 54% twierdzi, że systemy te prawdopodobnie nie będą w stanie spełnić wymagań ich przedsiębiorstwa w niedalekiej przyszłości.
- 32% dyrektorów finansowych spodziewa się, że koszt używania dostosowanego systemu przekroczy koszt migracji na system standardowy w ciągu niecałego roku.
- Ok. trzy czwarte (74%) uważa, że korzystanie z oprogramowania finansowego w chmurze to dla nich niezbędny warunek osiągnięcia szeroko pojętych celów w zakresie cyfrowej transformacji.
- Również 74% twierdzi, że dzięki temu mogliby szybciej i sprawniej wprowadzać innowacje.
Liczne przedsiębiorstwa są jednak niechętne do zmian:
- 69% uważa, że przejście na standardowe aplikacje finansowe dostępne w chmurze stanowi ryzyko dla ich przedsiębiorstwa.
- 45% twierdzi, że coraz bardziej skomplikowane przepisy to najważniejszy powód niechęci do migracji na system standardowy lub powstawania wątpliwości w tym zakresie.
- 37% ma wątpliwości co do korzyści oraz zwrotu z inwestycji (ROI).
- 30% przyznaje, że brak współpracy pomiędzy działem finansowym a innymi działami przedsiębiorstwa przeszkadza w przeprowadzaniu zmian.
Źródło: www.oracle.com