Kluczowe trendy technologiczne na rynku komunikacji zunifikowanej w 2013 roku
Według raportu firmy analitycznej Frost & Sullivan „UCC Market Predictions for 2013 and Beyond” w najbliższych latach na rynku rozwiązań komunikacji zunifikowanej i kolaboracji można spodziewać się rozwoju przede wszystkim w zakresie technologii mobilnych, wideokonferencji oraz wykorzystania sieci społecznościowych w biznesie. Frost & Sullivan przewiduje również nasilenie się trendu polegającego na migracji firm do zintegrowanych rozwiązań komunikacyjnych od jednego dostawcy, a także rozwój wirtualizacji platform komunikacyjnych oraz dostarczania w modelu chmury.
Technologie mobilne rozwijają się na świecie niezwykle gwałtownie, a polski rynek nie pozostaje wcale w tyle. Dla młodego pokolenia konsumentów i pracowników smartfon jest podstawowym narzędziem komunikacji ze światem – powiedział Marcin Grygielski, dyrektor regionalny na rynek Europy Środkowej i Wschodniej w Interactive Intelligence. – Coraz więcej firm decyduje się na wprowadzenie polityki BYOD (Bring Your Own Device), a rozmaitość urządzań wykorzystywanych przez pracowników do codziennych zadań wymaga rozwoju efektywnych i bezpiecznych aplikacji komunikacyjnych, przystosowanych do pracy na każdym urządzeniu.Badania, przeprowadzone przez Frost & Sullivan wśród ponad 700 firm amerykańskich wskazują, że aktualnie oferują one swoim pracownikom dostęp mobilny jedynie do nielicznych aplikacji komunikacji zunifikowanej i kolaboracji, przy czym do najbardziej popularnych należą (wdrożone przez 45 % respondentów) mobilne programy pocztowe oraz narzędzia PIM. Dostęp do telefonii korporacyjnej poprzez urządzenia mobilne jest stosunkowo mało powszechny – tylko 19% ankietowanych zadeklarowało wdrożenie tej technologii, ale kolejne 22% zadeklarowało chęć wdrożenia tego narzędzia w ciągu najbliższych 2 lat.
Social media i wideokonferencje to wciąż technologie niszowe i według analityków Frost & Sullivan w najbliższej przyszłości nie osiągną penetracji rynku porównywalnej z innymi aplikacjami komunikacji zunifikowanej. Jednak w dłuższej perspektywie posiadają one potencjał znaczącego rozwoju i adopcji na rynku jako narzędzia przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw.
Około 30% ankietowanych zadeklarowało posiadanie polityki względem obecności firmy w mediach społecznościowych, podobna ilość respondentów wykorzystuje je do badania opinii klientów, zaś 25% - do celów marketingowych. Popularność wideokonferencji rośnie stopniowo, większość organizacji wykorzystuje jednak głównie tanie i elastyczne rozwiązania, takie jak wideo desktopowe i mobilne.
Głównymi trendami w zakresie infrastruktury komunikacji zunifikowanej i kolaboracji w najbliższych latach będzie migracja do zintegrowanych rozwiązań od jednego dostawcy oraz wirtualizacja platform sprzętowych. Aktualnie około 50% ankietowanych przez Frost & Sullivan firm wykorzystuje w komunikacji wiele słabo zintegrowanych aplikacji od różnych dostawców. W 2014 roku odsetek ten zmaleje do 24%.
Większość dużych centrów obsługi klienta w Polsce wciąż opiera swoją działalność na systemach pochodzących od różnych dostawców. Jednak system zbudowany z wielu aplikacji rzadko okazuje się wydajny. Brak centralnego zarządzania, kosztowne i czasochłonne integracje i aktualizacje oraz ryzyko „wysypania” się funkcjonalności w czasie każdej modyfikacji to problemy, które dobrze znają administratorzy takich „składaków – powiedział Marcin Grygielski. – Dlatego zaawansowane technologicznie centra obsługi klienta coraz częściej decydują się migrację do zintegrowanego systemu od jednego dostawcy, doceniając wydajność operacyjną tego typu rozwiązań.Najbliższe lata przyniosą również stały rozwój technologii wirtualizacji i cloud computingu na rynku UC&C. Choć jedynie 6% ankietowanych przez Frost & Sullivan firm zadeklarowało posiadanie zwirtualizowanego rozwiązania komunikacyjnego, niemal 40% dużych firm planuje wprowadzenie wirtualizacji w ciągu najbliższego roku. Równocześnie mniej niż jedna trzecia ankietowanych firm wdrożyła jakiekolwiek rozwiązanie ICT w modelu chmury. Najczęściej wysuwanymi argumentami przeciwko chmurze pozostają bezpieczeństwo i kontrola. Można się spodziewać, że w pierwszej kolejności firmy będą przenosić do chmury proste aplikacje, takie jak programy pocztowe, a dopiero później zaawansowane, krytyczne dla funkcjonowania firmy rozwiązania takie jak platformy telefonii korporacyjnej.
Źródło: Interactive Intelligence