Valeo, jeden z największych dostawców komponentów samochodowych najlepiej wie, jak skomplikowane są mechanizmy globalizacji. Firma prowadzi prace projektowe w 61 centrach badawczo-rozwojowych, a w 121 zakładach wytwarza 10 rodzajów produktów, które potem trafiają na rynki, jako oryginalne wyposażenie samochodów (OEM - original equipment market ) lub oryginalne części zamienne (OES - original equipment spares).
 
 
Od 2000 r. zespoły odpowiedzialne w Valeo za działania operacyjne i logistyczne prowadziły prace nad usprawnieniem łańcucha dostaw i procesów produkcyjnych zgodnie z koncepcją lean i innych inicjatyw „ciągłego doskonalenia”. W ramach programu Valeo rozszerzyło wdrożenie systemu FlexNet, który dostarczyła firma Apriso. Realizacja projektu umożliwiła podniesienie wydajności, co zostało nagrodzone przez Toyotę tytułem „Dostawca Roku”.

Priorytetem Valeo jest ciągłe podnoszenie innowacyjności – nie tylko produktów, ale też procesów ich wytwarzania. W tym celu projekt wdrożeniowy oparto na dwóch platformach – ERP z jednej strony, a z drugiej na Manufacturing Operation Management. Spośród systemów ERP wybrano SAP, a na platformę odpowiedzialną w całej organizacji za zarządzanie produkcją i procesami logistycznymi - system FlexNet.

Podnieść innowacyjność
Wiedzieliśmy, że SAP brakuje warstwy umożliwiającej harmonogramowanie, potrzebowaliśmy więc rozwiązania, które integrowałoby się z procesami wytwarzania produktów bezpośrednio  - wyjaśnia François Blanc, dyrektor IT w Valeo. Mieliśmy duże zaufanie do rozwiązania Apriso, które współpracowało z nami od 8 lat
Rozwiązanie Apriso daje wszystkie możliwości, jakie akurat potrzebowaliśmy. Ponadto, dzięki prostej integracji z SAP mogliśmy zmaksymalizować korzyści z inwestycji w ERP - dodaje François Blanc.
System FlexNet zainstalowano w 82 oddziałach, dzięki czemu bieżący monitoring wykorzystania zasobów, pełną widoczność przepływu materiałów oraz zgodność procesów pakowania i etykietowania uzyskano w w całym przedsiębiorstwie.

System FlexNet, wykorzystując wspólny (jednolity) model danych oraz Business Process Management (BPM), umożliwia pełną widoczność oraz kontrolę procesów w czasie rzeczywistym, a w razie zmiany rynkowych uwarunkowań błyskawiczną reakcję i adaptację przy zachowaniu wysokiej wydajności procesów.

Dzięki temu, że FlexNet oparty jest na architekturze SOA (Services Oriented Architecture) integracja z zewnętrznymi systemami (m.in. z platformą SAP Global Lean Initiatives Consistency) jest znacznie prostsza.

Platforma dla globalnej inicjatywy Lean

Ze względu na globalny zasięg firmy Valeo koncepcja Lean Manufacturing odgrywa w firmie ogromną rolę. Co prawda swoje produkty sprzedaje zwykle tam, gdzie jednocześnie prowadzi produkcję, ale każdy komponent, niezależnie od tego, czy jest wytwarzany w Chinach, czy w Hiszpanii, musi być dokładnie taki sam. Dzięki temu integralność marki Valeo może być utrzymana.

FlexNet, jako rozwiązanie klasy MOM umożliwia standaryzację procesów biznesowych, podniesienie wydajności i zarządzanie procesami logistycznymi w skali globalnej. Centrum Ciągłego Doskonalenia gromadzi, rozwija i dostarcza informacje o globalnych procesach biznesowych. Zaraz po wprowadzeniu nowych produktów na rynek, najlepsze praktyki ich wytwarzania są identyfikowane i testowane, a następnie w prosty sposób przenoszone do pozostałych oddziałów w firmie. „Dysponujemy zespołem, który nadaje wymaganiom poszczególnych oddziałów odpowiednie priorytety i decyduje, czy taka praktyka może zostać przeniesiona i być powszechnie stosowana - mówi Pierre Kuhn, IT Manager.

Jeśli tak, wówczas udoskonalamy i rozpowszechniamy konkretny proces w całej firmie. Apriso bardzo nam w tym pomaga. Nie chcemy być zbiorem pojedynczych zakładów. Przeciwnie, chcemy funkcjonować jako globalne przedsiębiorstwo, którego oddziały stosują te same najlepsze praktyki.
Wykonanie bliskie perfekcji

Apriso pomogło Valeo zredukować nie tylko zapasy magazynowe ale też „odpady produkcyjne” przy jednoczesnym zachowaniu zgodności z wymaganiami klientów.
Nasi klienci, stosując zaawansowane procesy logistyczne, nakładają surowe grzywny za wadliwe produkty - mówi Kuhn.Mimo że każdego dnia zarządzamy ogromnymi ilościami produktów, nie możemy pozwolić sobie choćby na pojedynczy błąd. Apriso odegrało znaczącą rolę w poprawie jakości i wydajności naszych procesów. Jest to o tyle ważne, gdyż wysoka jakość jest częścią naszego „DNA” i kultury organizacyjnej”.
Wyniki, jakie uzyskał Valeo w ramach programu ciągłego doskonalenia są imponujące. Wdrożenie systemu FlexNet miało bezpośredni wpływ na zmniejszenie liczby defektów, jakie dotąd powstawały w procesie wytwarzania produktów. W 2003 r. na milion dostarczonych produktów 185 wracało od klienta. W 2007 r. ta liczba zmniejszyła się do 10. Rok później 77 proc. wszystkich oddziałów zeszło do jednocyfrowego wskaźnika, a reszta nie miała już żadnych zwrotów.
Wykorzystując rozwiązanie Apriso w standaryzacji procesów produkcyjnych, usprawniliśmy procesy logistyczne, podnieśliśmy jakość, a tym samym dokonaliśmy znaczącej redukcji kosztów - mówi Blanc.
Źródło: APRISO

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top