Roll-out systemu SAP na Rosję w Grupie Swiss Krono

Zakończył się sukcesem roll-out systemu SAP w firmie Kronostar - rosyjskiej spółce należącej do Swiss Krono Group. Zastosowane w Kronostarze rozwiązanie jest wzorcem korporacyjnym na Europę Środkowo-Wschodnią, zaprojektowanym przez Kronopol w Żarach – wiodącą spółkę Grupy Krono, przy współpracy z IMG Polska. IMG jest od 3 lat partnerem Kronopolu w zakresie doboru i wdrożeń rozwiązań SAP.

Projekt wdrożenia systemu SAP w Kronostarze rozpoczął się w styczniu 2005 roku. Swym zakresem obejmował obszar planowania produkcji, zaopatrzenia, sprzedaży i dystrybucji, gospodarki materiałowej, finansów, controllingu i środków trwałych. W projekcie brali udział: specjaliści z centrum kompetencyjnego East Hub Competence Center (EHCC) zlokalizowanego w Kronopolu, Area Managerowie z Kronostaru (dyrektorzy i kierownicy odpowiedzialni za poszczególne obszary funkcjonalne), eksperci z IMG Polska oraz ASAP Consulting Group (rosyjski partner - podwykonawca IMG).

O utworzeniu East Hub Competence Center - centrum kompetencyjnego obsługującego East Hub, opowiada Marek Szala - Dyrektor ds. Informatyki i Telekomunikacji w Kronopolu, odpowiedzialny za organizację i funkcjonowanie EHCC:
 
W międzynarodowych koncernach Polska ma szanse być centralnym ośrodkiem wyznaczającym standardy dla jego oddziałów w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Tak też się stało w Grupie Swiss Krono. Na początku pojawiła się idea standaryzacji platformy systemowej i programowej. Tak narodził się East Hub zlokalizowany w Żarach jako centrum przetwarzania danych i utrzymania systemu SAP dla wschodnich Spółek Grupy Krono. Był to odpowiednik West Hub obsługującego firmy Europy Zachodniej i zlokalizowanego w Niemczech. Jeden system i jedna infrastruktura sprzętowa to znaczne obniżenie kosztów IT dla całego holdingu. Ale nasze aspiracje były większe. Chcieliśmy stworzyć nie tylko ośrodek i serwis techniczny, ale wyszkolić konsultantów wewnętrznych, którzy będą znali system również od strony procesów biznesowych. Będą potrafili je modelować i optymalizować, a następnie przekładać na język systemu i wdrażać w kolejnych spółkach. Gdy pomysł ten spotkał się z akceptacją ze strony władz holdingu rozpoczęliśmy tworzenie profesjonalnego centrum kompetencyjnego – East Hub Competence Center obsługującego East Hub. Pierwszym jego dużym projektem był roll-out SAP do Kronostaru w Rosji.

Krytycznym czynnikiem sukcesu projektu w Kronostarze było przeniesienie rozwiązania wypracowanego w Polsce zgodnie ze standardami Grupy Krono i dostosowanie go do uwarunkowań prawnych i biznesowych w Rosji. Kronostar musiał równolegle nauczyć się wzorcowego systemu ERP i jednocześnie zdefiniować konieczne modyfikacje uwzględniające ich specyficzne potrzeby. Przeprowadzona w kwietniu 2005 roku analiza różnic w stosunku do wzorca korporacyjnego (GAP Analysis), z punktu widzenia standaryzacji systemu w ramach Grupy wykazała konieczność narzucenia pewnych wzorcowych scenariuszy. Z drugiej strony analiza pokazała obszary, które powinny być skonfigurowane indywidualnie pod potrzeby Kronostaru. Różnice te wynikają ze specyficznych warunków lokalnych, takich jak: regulacje prawne w zakresie finansów i rachunkowości czy polityka celna, oraz biznesowych, jak np. potrzeba obsługi w systemie innych środków transportu, niewystępujących w Grupie Krono.
Ważna była odpowiednia struktura projektu. Projekt był trudny i wymagał udziału w nim bardzo ambitnych ludzi - liderów, którzy przeprowadzą go, a następnie przekażą wiedzę pozostałym pracownikom firmy – przyszłym użytkownikom systemu. Wymagał również dużego zaangażowania ze strony osób merytorycznie odpowiedzialnych za poszczególne działy. Dużą rolę odegrało tu zarządzanie zmianą - change management. – powiedział Marek Szala

W styczniu 2006 roku system SAP wystartował produktywnie. Zrealizowane zostały podstawowe cele projektu:
  • usprawnienie zarządzania firmą Kronostar poprzez jednorodne raportowanie w zakresie planowania produkcji, zapotrzebowania na produkcję i zarządzania stanami magazynowymi od strony potrzeb sprzedaży,
  • stworzenie podstaw do benchmarkingu wewnętrznego – porównania do innych fabryk w Grupie,
  • centralizacja rozwiązań – wspólny system w EHCC daje możliwość dokonywania wiarygodnych i jednolitych analiz w ramach Grupy i obniżenia kosztów eksploatacji systemów zarządzania w Grupie.
Biorąc pod uwagę dobre prognozy wzrostu tej branży na rynku rosyjskim, system został przygotowany tak, aby możliwy był jego rozwój i szybkie wprowadzanie nowych scenariuszy biznesowych, np. produkcji na zlecenie klienta (ang. make to order).

Roll-out w Kronostarze jest jednym z wielu projektów, jakie wspólnie prowadzimy z Kronopolem. Współpracujemy już od 3 lat i obserwujemy jego rosnącą rolę w Grupie. Nasza współpraca polega nie tylko na wypracowaniu pewnych rozwiązań, ale również wsparciu przy wypromowaniu ich w holdingu Krono. Międzynarodowy charakter obsługi IMG i nasza obecność również w Szwajcarii, gdzie mieści się siedziba Grupy Swiss Krono, jest dużym atutem. Współpraca międzynarodowa naszych firm na wielu płaszczyznach zaowocowała m.in. utworzeniem właśnie w Polsce, w Kronopolu, East Hub Competence Center i realizacją jego pierwszych projektów. Wspólnie zaprojektowaliśmy wzorzec systemu SAP i przeprowadziliśmy jego roll-out w Rosji. Obecnie planowane są kolejne roll-outy tego wzorca w Grupie Krono.” – mówi Andrzej Żurawowicz, Dyrektor Sektora Klientów Międzynarodowych w IMG Polska
 

Źródło: www.img.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top