System ERP od SAP w Kompanii Piwowarskiej

SAP ERPFirmy: Kompania Piwowarska, Deloitte i SAP Polska poinformowały o starcie produktywnym jednego z najbardziej kompleksowych wdrożeń SAP w branży napojów. Kompania Piwowarska jest liderem na rynku piwa w Polsce z takim markami jak: Tyskie, Lech, Żubr, Redds, Dębowe Mocne czy Dog in the Fog. W planowanym czasie dziewięciu miesięcy wdrożono zintegrowany system zarządzania, który wspiera najważniejsze obszary biznesu Kompanii Piwowarskiej –  sprzedaż, dystrybucję, zaopatrzenie, finanse i kontroling oraz analizy biznesowe.

System pomoże Kompanii Piwowarskiej, jako części SABMiller Group, spełniać wymogi ustawy Sarbanes-Oxley – raportowania i standardów corporate governance dla giełdy w Nowym Jorku. Wdrożenie było prowadzone przez ponad 100-osobowy zespół projektowy we współpracy z Deloitte i SAP Polska.

Dokładnie pierwszego kwietnia br. miało miejsce produktywne uruchomienie systemu, które jest jednym z kamieni milowych projektu wdrożeniowego SAP, prowadzącym do efektywnego wykorzystania systemu i maksymalizacji jego możliwości w codziennej pracy. W systemie będzie pracowało 750 użytkowników w trzech browarach i szesnastu centrach dystrybucyjnych Kompanii Piwowarskiej.

„Równoczesne uruchomienie systemu w kilkunastu lokalizacjach w Polsce wymagało bardzo dokładnego planowania oraz precyzyjnej koordynacji pomiędzy poszczególnymi zespołami. Udało nam się zrealizować to co zaplanowaliśmy dzięki dyscyplinie i zaangażowaniu wszystkich osób biorących udział w pracach przy uruchomieniu systemu.” – powiedział Piotr Górecki, Project Manager z Deloitte.

W Kompanii Piwowarskiej wdrożono m.in. najnowszą wersję mySAP ERP 2004 w obszarach: finansów, księgowości, kontrolingu, gospodarki materiałowej, sprzedaży i dystrybucji. Na potrzeby analiz biznesowych, komunikacji i integracji systemu SAP z innymi systemami w firmie wykorzystano narzędzia SAP NetWeaver: m.in. hurtownię danych (SAP NetWeaver Business Warehouse), portal korporacyjny (SAP NetWeaver Portal), infrastrukturę wymiany danych (SAP NetWeaver Exchange Infrastructure). Zarządzanie produkcją i zaopatrzeniem wspomaga branżowa aplikacja SAP Beverage, dedykowana branży producentów napojów, opracowana przez SAP i Deloitte na bazie oprogramowania z rodziny mySAP.

Podczas wdrożenia SAP w Kompanii Piwowarskiej zastosowano podejście procesowe – tworzenia łańcucha wartości w firmie. Najważniejszą korzyścią z wdrożenia zintegrowanego systemu SAP jest możliwość odzwierciedlenia tego samego zdarzenia biznesowego w wielu aspektach – np. zatwierdzenie dokumentu WZ pozwala jednocześnie wyekspediować wysyłkę, skorygować stany magazynów i wprowadzić odpowiednie dane do systemu księgowego i analitycznego. System zintegrowany umożliwi firmie kompleksową koordynację procesów, np. pogodzenie szybkości i sprawności w dystrybucji z dostarczeniem precyzyjnej informacji o efektach finansowych na potrzeby księgowości i kontrolingu. Dzięki wdrożeniu hurtowni danych SAP BW system jest również wykorzystywany w obszarze business intelligence – w pierwszym etapie do ujednolicenia i weryfikacji danych oraz tworzenia raportów analitycznych.
„Start produktywny tak złożonego systemu w terminie jest niewątpliwym sukcesem, ale to dopiero początek drogi do  jego pełnego wykorzystania dla wzrostu efektywności firmy” – powiedział Włodzimierz Sobczyk, Dyrektor Projektu z Kompanii Piwowarskiej. „Kolejnym testem skuteczności wdrożenia będzie rozliczenie w systemie operacji przeprowadzonych w kwietniu, a następnie stałe podnoszenie umiejętności użytkowników i maksymalizacja wykorzystania systemu. Ogromną satysfakcją jest dla mnie pokonanie szeregu ryzyk projektu, które wynikały z dużego zasięgu zmian, ambitnych celów czasowych, adaptacji założeń w trakcie projektu i konieczności uwzględnienia mnóstwa wymogów formalnych – chociażby ustawy Sarbanes-Oxley i metodologii eXpress. Dokonaliśmy tego dzięki zaangażowaniu zespołu i współpracy z doświadczonymi ekspertami z Deloitte i SAP.”

Projekt wdrożenia SAP w Kompanii Piwowarskiej jest pierwszym dużym projektem w grupie SABMiller, w którym zastosowano autorską metodologię eXpress, która wyodrębnia podstawowe fazy projektu, określa wymagania dla każdej fazy i metody ich dokumentowania. Metodologia eXpress pomogła zespołowi wdrożeniowemu w terminowej i planowej realizacji projektu w każdej z jego faz – od studium przypadku, poprzez projekt techniczny, realizację i testowanie, po start produktywny. W czasie trwania projektu przeszkolono ponad 600 osób – użytkowników i administratorów systemu. Szkolenia były prowadzone w trzech centrach szkoleniowych: w Poznaniu, Tychach i w Warszawie, jak również on-line za pomocą narzędzi SAP Tutor. W firmie powstał również wewnętrzny zespół Help Desk SAP, który wspólnie z użytkownikami kluczowymi będzie świadczył usługi wsparcia dla wszystkich użytkowników systemu, podczas gdy udział konsultantów Deloitte i SAP będzie stopniowo malał.

Źródło: www.sap.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top