System ERP dla produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego

Rola systemu ERP jest kluczowa w sektorze produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego. Nowoczesny i funkcjonalny system ERP odgrywa istotną rolę

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w październiku umowę na zakup i wdrożenie systemu. W obliczu takich oczekiwań klienta, możemy mówić o dużym zagrożeniu całego projektu. Jak nie doprowadzić do nieporozumień a doprowadzić projekt do końca w określonym czasie i budżecie? Wskazuję kilka najczęstszych błędów, które popełniają tak dostawcy, jak i klienci po parafowaniu umowy na wdrożenie systemu.  {loadposition Wiadomosci_Dzial}   Nie możemy patrzeć na cały projekt przez pryzmat jednej fazy, ale faktem jest, że zaniedbania w fazie analizy przedwdrożeniowej i prototypowania rozwiązania mogą skutkować przesunięciem daty startu produkcyjnego, zwiększeniem budżetu na obsługę projektu czy zmęczeniem zespołu. Jednym słowem - warto ich uniknąć. Oto pięć istotnych problemów, przez które może ucierpieć projekt.  Brak otwartej komunikacji i indywidualnego podejścia Otwórzmy się na nowe – dostawca poznaje przedsiębiorstwo klienta, klient poznaje dostawcę. Porozumienie, które się nawiązuje między nimi, powinno skutkować spersonalizowanym podejściem do projektowania rozwiązania. Nie można z góry zakładać, że każdy proces sprzedaży lub przyjmowania materiałów wygląda tak samo u każdego klienta i tak samo należy go ustawić. Nie zawsze to, co sprawdziło się u kilku klientów, jest dobre dla kolejnego klienta w portfolio dostawcy.  Podobnie jest w przypadku klienta - nie każdy nowy system podlega tym samym regułom procesu wdrożeniowego. Klient powinien zaufać doświadczeniu dostawcy – zatrudnił go jako wsparcie.  Niedostępność kluczowych osób i rotacja członków zespołów Aby proces przebiegł według założonych celów, należy optymalnie dobrać i zsynchronizować zespoły. Wybierając osoby kluczowe, należy ustalić priorytety pracy takich osób. Priorytetem jest ich dostępność w procesie analizy wdrożeniowej i odbioru prototypu.  Dużym problemem w procesie wdrożenia jest też rotacja osób w zespołach projektowych. W przypadku klienta na spotkanie analityczne są wysyłane, zamiast osób kluczowych wpisanych do projektu, osoby zastępujące. W przypadku firmy wdrażającej, na spotkanie wysyłane są osoby, których głównym celem jest spisanie potrzeb klientów, w myśl zasady - „co klient powie, to my zrobimy”. Wielokrotnie te osoby mają mniejsze kompetencje i doświadczenie, co uwidacznia się w obszarze komunikacji.  Gdzie jest harmonogram?  Kolejny błąd to brak podstawowego harmonogramu wdrożenia wraz z jego przekazaniem członkom zespołu i informowanie o spotkaniach analitycznych w ostatniej chwili. Brak harmonogramu wymusza improwizacje ze strony kierowników projektu, a brak optymalnego przygotowania do spotkań powoduje nie tylko frustrację, ale inicjuje konieczność dodatkowych spotkań. Pamiętajmy, że członkowie zespołów po jednej i drugiej stronie powinni z wyprzedzeniem otrzymywać harmonogram, daty i cele spotkań - przecież wykonują również bieżącą pracę w innych projektach.  Zespół bez architekta rozwiązania Architekt powinien być recenzentem dokumentacji oraz projektowanych rozwiązań. On bierze na siebie stworzenie spójnego systemu opartego w pierwszej kolejności o funkcjonalności standardowe ERP. Dzięki swojej wiedzy powinien dbać o spójność danych merytorycznych przekazywanych przez konsultantów do kierownika projektu. Brak takiej osoby w projekcie powoduje rozbieżność danych w systemie, jak również zniekształcony odbiór raportów przekazywanych do kierownika.  Brak prototypu rozwiązania Prototyp rozwiązania ilustruje spójność procesów po stronie klienta i zrozumienie przez dostawcę procesów zachodzących w nowym systemie. Podczas pierwszego spotkania zespół projektowy ze strony klienta prezentuje swoje procesy wraz z naciskiem na to, czego zarząd firmy oraz każda osoba kluczowa oczekuje od nowego systemu. Podczas prezentacji prototypu firma wdrożeniowa wskazuje sposób realizacji powyższych oczekiwań.  Wprowadzenie nowego systemu ERP wiąże się z wieloma wyzwaniami i problemami. Uniknięcie tych problemów wymaga świadomego podejścia zarówno ze strony dostawcy systemu, jak i klienta. Otwarta komunikacja, właściwy wybór osób kluczowych wraz z rolą architekta oraz starannie przygotowany harmonogram i prototyp rozwiązania to kluczowe czynniki, które przyczynią się do skutecznego wdrożenia systemu ERP, zminimalizowania ryzyka opóźnień oraz osiągnięcia zamierzonych celów projektu.  Autor: Dariusz Trela, konsultant biznesowy, ANEGIS Źródło: www.anegis.com

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w…

Od Excela do oprogramowania ERP

W dzisiejszym dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym firmy często muszą dostosowywać się do zmieniających się warunków rynkowych…

System ERP wdrożenie

Wdrożenie systemu ERP jest kompleksowym procesem, który wymaga podejmowania wielu działań. Praktycznie oznacza to nie tylko techniczne wdrożenie…

Dobry system ERP – jakie ma cechy?

Zanim wybierzesz system informatyczny w swoim przedsiębiorstwie, zapewne zastanawiasz się nad tym, które z dostępnych rozwiązań rynkowych jest…

Krócej, szybciej, taniej. Nadchodzi technologiczna era “light”?

Co nagle, to po diable - mówi przysłowie, które przestrzega przed decyzjami podejmowanymi w pośpiechu. W branży IT przestaje mieć jednak ono…

Previous Next Play Pause

Zarządzanie w firmie LFB Group, czyli optymalizacja procesów w systemie Qualiac

qualiac logoPrawidłowa optymalizacja procesów biznesowych jest często sporym wyzwaniem podczas wdrażania i eksploatacji systemów ERP. Problemy te, dysponując odpowiednią wiedzą i doświadczeniem, można jednak pokonać. Najlepszym dowodem na to jest wdrożenie systemu ERP Qualiac we francuskiej grupie farmaceutycznej LFB Group.

Banki ufają Qualiacowi

QUALIAC  ERPPrzestarzały system klasy ERP w instytucji takiej jak bank, może się przyczynić do problemów z prawidłowym zarządzaniem bieżącymi rozliczeniami, a także spowalniać lub wręcz uniemożliwiać dalszy rozwój instytucji finansowej. W takiej sytuacji swego czasu znalazł się francuski Banque Accord, który używał od przeszło 20 lat tego samego, niedającego się już unowocześnić systemu ERP.

Qualiac – Historia wdrożeń systemu ERP w DS Smith Kaysersberg Packaging

Kaysersberg Packaging swoją współpracę z Qualiac’iem rozpoczął w 1994 roku. „Początkowo wybór nowego systemu ERP nie był łatwą decyzją. Dwaj najwięksi, światowi dostawcy oprogramowania na rynku nie mieli wówczas zbyt dobrej prasy. Terminy wdrożeń się przeciągały. W tej sytuacji musieliśmy bardzo jasno określić kryteria wyboru systemu ERP i firmy, która będzie go wdrażała.” – wspomina Christophe Schoor, dyrektor finansowy w Kaysersberg Packaging.

Wdrożenie Qualiac ERP w firmie Cegedim
sposób na efektywnie odmłodzenie systemu IT

Francuska firma Cegedim specjalizuje się w dostarczaniu profesjonalnego oprogramowania, baz danych, narzędzi technologicznych oraz w świadczeniu usług związanych, między innymi z zarządzaniem przepływem danych. Oferta skierowana jest głównie do sektora opieki zdrowotnej, laboratoriów badawczych, przedsiębiorstw prowadzących badania w dziedzinie nauk przyrodniczych, służby zdrowia oraz firm ubezpieczeniowych. Spółka zatrudnia 8100 osób w ponad 80 krajach i posiada łącznie 60 filii rozrzuconych po całym świecie. Firma w 2012 roku mogła pochwalić się przychodami wynoszącymi 922 milionów euro.

W kwestii bezpieczeństwa IT nie ma miejsca na zaufanie. Chcąc zredukować ryzyko włamania do infrastruktury IT, firma powinna monitorować aktywność swoich pracowników… także zatrudnionych przez siebie administratorów IT. Jak pokazuje niedawny przykład, zasada ta w szczególności dotyczy branż dysponujących wartościowymi danymi – w tym m.in. firm hostingowych.

Czy możliwy jest monitoring każdej sekundy procesu produkcyjnego? Zdecydowanie tak. Zwłaszcza międzynarodowe koncerny, posiadające fabryki na całym świecie i pracujące w różnych strefach czasowych doskonale rozumieją wartość czasu. Optymalizacja produkcji odbywa się na wielu poziomach, poczynając od hali produkcyjnej (przestoje, awarie, zatrzymania, przezbrojenia, jakość produktu), poprzez logistykę (magazynowanie, łańcuchy dostaw, śledzenie przesyłek), a kończąc na ciągłym doskonaleniu całego procesu (Continuous Improvement).

CEPA: Niemal 100% terminowość dostaw dzięki systemowi MONITOR ERP

monitor erp logoCEPA specjalizuje się w cieciu laserowym i wycinaniu z blach metalowych dla producentów wyrobów finalnych. Firma działa w rytmie produkcji na zamówienie, według specyfikacji przedstawionej przez klienta. Kluczowym elementem wpływającym na pozycję konkurencyjną jest zapewnienie najwyższej jakości określonej przez standardy światowe oraz optymalna terminowość, która w przypadku CEPA sięga aż 98%.

Polskie Pomidory ze wsparciem systemu ERP firmy SENTE

sente logoFirma Polskie Pomidory S.A. należy do grupy Citronex, zajmującej się importem bananów oraz produkcją i dystrybucją pomidorów Kompleks szklarni należący do przedsiębiorstwa zajmuje obecnie 10 hektarów. Dzięki zastosowaniu innowacyjnej technologii, firma jest w stanie dostarczać na rynek świeże pomidory malinowe przez cały rok. Spółka od początku zdecydowała wdrożyć odpowiedni system wspomagający procesy operacyjne w najważniejszych obszarach: Sprzedaż, Logistyka, Finanse i księgowość.

Impuls EVO u producenta elewatorów zbożowych

bpscFeerum SA jest jednym z największych w Polsce producentów kompleksowych elewatorów zbożowych, służących do suszenia i magazynowania produktów roślinnych, takich jak m.in. zboża, rośliny strączkowe i oleiste, kukurydza i inne. Spółka oferuje w pełni kompleksowe rozwiązania – od analizy potrzeb klienta, poprzez propozycję rozwiązań technologicznych, produkcję urządzeń, aż po uruchomienie obiektu i oddanie go do eksploatacji, oraz usługi posprzedażowe, serwis i dostarczanie komponentów do urządzeń.

Produkcja biżuterii Spark wsparta rozwiązaniem SAP

Firma jubilerska Corundum z Wrocławia, producent biżuterii z kryształów Swarovskiego, wystartowała w styczniu tego roku z nowym systemem ERP – SAP Business One. 

docFlow S.A. z rozwiązaniem SENTE

sente logoFirma docFlow S.A. mając jasno określone założenia biznesowe i kompetencje w zakresie profilu działalności stała przed wyborem Partnera, który będzie w stanie dostarczyć system informatyczny mogący sprostać specyficznym wymaganiom związanym ze świadczonymi usługami. Zadaniem poszukiwanego oprogramowania miało być wsparcie Centrum Zarządzania Dokumentami, z uwzględnieniem ogromnej skali ilości dokumentacji przetwarzanej przez docFlow, tak by obsługiwał zarządzanie gospodarką magazynową (WMS) również od strony logistycznej oraz koordynował całość procesów archiwizacyjnych.

AQ Wiring Systems Sp. z o.o.: Solidne fundamenty budowane w oparciu o system ERP

monitor erp logoPolska spółka AQ Wiring Systems Sp. z o.o., będąca częścią grupy AQ Group AB, posiada ponad 50-letnie doświadczenie w produkcji okablowania, oferując szeroki asortyment kabli i systemów elektromechanicznych do różnorodnych zastosowań. Jakość i efektywność to kluczowe elementy tworzące podstawę sukcesu firmy. Stanowią one główne wartości stale rozwijane przez producenta. Polski oddział AQ Wiring Systems opiera swoją działalność na systemie MONITOR od września 2012 roku.

ERP jako „kręgosłup” firmy

monitor erp logoFirma Mobile Climate Control specjalizuje się w indywidualnie dopasowanej inżynierii systemów HVAC (ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja). Dostarcza systemy kontroli klimatyzacji dla szeregu pojazdów komercyjnych – autobusów, autokarów, pojazdów przemysłowych oraz sektora wojskowego. Firma tworzy niestandardowe i indywidualnie projektowane rozwiązania, począwszy od pojedynczych komponentów, po zaawansowane systemy klimatyzacyjne. Firma realizuje projekty i tworzy produkty „szyte na miarę” przy zachowaniu maksymalnie krótkiego czasu ich dostarczenia.

PGNiG TERMIKA jest największym w Polsce wytwórcą ciepła i energii elektrycznej wytwarzanych w kogeneracji, czyli metodą jednoczesnej produkcji energii elektrycznej i ciepła w trakcie tego samego procesu technologicznego. Firma zajmuje się ponadto sprzedażą, przesyłem i dystrybucją ciepła. Od roku 2012 PGNiG TERMIKA należy do Grupy Kapitałowej PGNiG, lidera rynku gazu ziemnego w Polsce.

System IFS Applications wspiera rozwój spółki PROJPRZEM S.A., jednego z czołowych europejskich producentów systemów przeładunkowych.

Bydgoska firma PROJPRZEM S.A. prowadzi działalność w branży konstrukcyjno-budowlanej od roku 1948. Początkowo specjalizowała się w projektowaniu i budowie obiektów przemysłowych. W kolejnych latach PROJPRZEM przekształcał się w producenta konstrukcji stalowych i dostawcę usług budowlanych. W roku 2008 firma rozpoczęła działalność w nowym obszarze − produkcji systemów przeładunkowych przeznaczonych przede wszystkim dla centrów logistycznych.

Monitor ERP wspiera kluczowe procesy w PanLink

monitorlogoPanLink jest międzynarodowym producentem wiązek kablowych, modułów i kompletnych produktów wykorzystywanych przez firmy z różnorodnych gałęzi przemysłu. Jako producent kontraktowy firma zbudowała długotrwałe relacje z takimi producentami jak ABB, Atlac Copco, czy Safegate, kierując swoje produkty na cały świat. Kluczowym elementem działalności firmy jest zapewnienie najwyższego poziomu jakości oferowanych produktów, pełnej terminowości dostaw oraz szybkości odpowiedzi dla klientów. Działalność PanLink od 1999 roku wspierana jest przez system Monitor ERP, który zapewnia sprawność m.in. takich procesów, jak produkcja, logistyka, zakupy, sprzedaż oraz finanse.

Poznański producent oprogramowania: DomData AG Sp. z o.o. zakończyła wdrożenie w firmie Deutsche Immobilien Investierungs-GmbH. Przedmiotem kontraktu było oprogramowanie wspomagające planowanie i rozliczanie budżetów spółki.

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Przeworsku powstał 31 grudnia 1998 r. na mocy decyzji Wojewody Przemyskiego i jest jedynym publicznym zakładem opieki zdrowotnej na obszarze powiatu przeworskiego. Świadczy usługi medyczne w zakresie: lecznictwa szpitalnego, ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, podstawowej opieki zdrowotnej oraz nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, rehabilitacji, transportu sanitarnego oraz profilaktycznych programów zdrowotnych. SPZOZ w Przeworsku jest Szpitalem Akredytowanym przez Ministra Zdrowia, a jakość świadczonych usług potwierdza certyfikat zgodności z wymogami normy ISO 9001.

Firma PGNIG TERMIKA - największy w Polsce dostawca ciepła i energii elektrycznej wytwarzanych w kogeneracji - wdrożyła system IFS Applications™ 8 w celu usprawnienia kluczowych procesów biznesowych, takich jak finanse, zarządzanie projektami, zarządzanie paliwami, remonty, elektroniczny obieg faktur oraz zarządzanie dokumentacją.

PROJPRZEM S.A., jeden z czołowych europejskich producentów systemów przeładunkowych i konstrukcji stalowych, wdrożył system IFS Applications™ w celu usprawnienia zarządzania procesami w obszarze produkcji i sprzedaży.

Exatel SA to jeden z wiodących operatorów telekomunikacyjnych w Polsce, dostarczający rozwiązania dla dużych i średnich przedsiębiorstw oraz administracji publicznej. Jako spółka należąca do Grupy Kapitałowej PGE, największego w Polsce przedsiębiorstwa sektora elektroenergetycznego, Exatel cieszy się stabilną pozycją na rynku. Firma powstała w 2004 roku z połączenia dwóch polskich operatorów telekomunikacyjnych o ponad 10-letniej tradycji: Tel-Energo i Telbanku, specjalizujących się w obsłudze rynku energetycznego, finansowego i operatorskiego.

Quad/Graphics Europe, jedna z największych i najnowocześniejszych firm poligraficznych w Europie, wdrożyła system IFS Applications™ w celu usprawnienia zarządzania procesami biznesowymi.

Veritas obsługuje 123 sklepy sprzedające akcesoria ubraniowe i kuchenne w Belgii i Luksemburgu, które muszą być zaopatrywane dwa razy w tygodniu. Aby sprostać temu zadaniu, w nowym centrum dystrybucyjnym w belgijskim mieście Tisselt zastosowane zostało wyszukane zarządzanie z przepływami push and pull. Dzięki Astro WMS belgijski detalista ma teraz niezbędną wiedzę do efektywnego zarządzania codzienną pracą.

MONITOR ERP w zakładach MCC w Oławie

Firma Mobile Climate Control specjalizuje się w indywidualnie dopasowanej inżynierii systemów HVAC (ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja). Dostarcza systemy kontroli klimatyzacji dla szeregu pojazdów komercyjnych – autobusów, autokarów, pojazdów przemysłowych oraz sektora wojskowego. Firma tworzy niestandardowe i indywidualnie projektowane rozwiązania, począwszy od pojedynczych komponentów, po zaawansowane systemy klimatyzacyjne. Firma realizuje projekty i tworzy produkty „szyte na miarę” przy zachowaniu maksymalnie krótkiego czasu ich dostarczenia.

Firma NFM Production, dostawca wyposażenia ochronnego i odzieży dla wojska i służb specjalnych, wdrożyła system IFS Applications™ w celu usprawnienia zarządzania projektami i realizacją zamówień.

sente logoNovoterm Sp. z o.o. to znany od kilkudziesięciu lat na rynku dystrybutor armatury sanitarnej, kabin i wanien oraz akcesoriów łazienkowych. Firma posiada magazyn dystrybucyjny zawierający 7,5 tys. miejsc paletowych z liczbą pozycji asortymentowych 3,8 tys.

Cross Jeans lepiej zbudżetowany i zarządzany

itintegro logo2015Cross Jeans to międzynarodowa firma odzieżowa z siedzibą w Turcji oraz oddziałami w Niemczech, Polsce i Czechach. Szybki rozwój oddziałów, wywołał duży wzrost potrzeb dotyczących systemów IT i narzędzi do raportowania. W 2013 roku oddziały w Polsce i w Niemczech prawie równolegle podjęły decyzję o wdrożeniu systemu Microsoft Dynamics NAV jako nowego narzędzia ERP. W Polsce partnerem wdrożeniowym została firma IT.integro.

Stowarzyszenie Wielkopolski Ośrodek Kształcenia i Studiów Samorządowych (WOKiSS) powstało w czerwcu 1990 roku i jest najstarszym oraz największym regionalnym stowarzyszeniem samorządów. Celem Stowarzyszenia jest wspieranie idei samorządu terytorialnego oraz pomoc
w podnoszeniu efektywności jednostek samorządu terytorialnego w realizacji zadań publicznych.

Łazienka “na gotowo” - sprawna dystrybucja armatury sanitarnej z systemem Sente

senteJak zwykle w przypadku wdrożenia systemu ERP, pewną trudność stanowi uchwycenie konkretnych wskaźników i danych liczbowych świadczących o efektywności systemu. Wzrost przychodów zależy od wielu zmiennych, do których zalicza się między innymi pracę konkretnych działów firm - działu sprzedaży, obsługi klienta, czy logistycznego.  Jednak w tym przypadku znamienne jest,  że w historii firmy jak do tej pory tak duży wzrost przychodów nastąpił bezpośrednio rok po wdrożeniu systemu.

W drugiej połowie kwietnia, centrum outlet FACTORY Poznań, jako pierwszy obiekt handlowy w Polsce, wykorzystał cyfrową technologię beaconów do promocji swoich salonów modowych. Przedsięwzięcie było prowadzone wspólnie z aplikacją mobilną Qpony. FACTORY jest pierwszą marką w Polsce, która wspólnie z Qpony ujawnia część danych, pokazujących skuteczność tej innowacyjnej formy komunikacji marketingowej.

Firma Poltarex Sp. z o.o., jedno z wiodących na polskim rynku przedsiębiorstw z przemysłu drzewnego, wdrożyła system IFS Applications™ w celu usprawnienia zarządzania grupą tartaków.

Back to top