logo proalpha 2018Mając 20 pracowników i przyjazną atmosferę w siedzibie głównej w Bawarii, Neumüller, ekspert w dziedzinie szlifowania, może być uznany za dobrze prosperującą firmę rodzinną. Neumüller może jednak pochwalić się o wiele lepszymi danymi – jest przedsiębiorstwem o wysokim stopniu zaawansowania technologicznego, które produkuje wiertła i frezy o różnych kształtach i rozmiarach oraz szlifuje je zgodnie z wymaganiami klientów. Jednym z najważniejszych osiągnięć produkcyjnych firmy Neumüller jest aplikacja Industry 4.0, która umożliwia komunikację produktów z systemem ERP.


 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 
 
Produkty komunikują się z ERP - dzięki nowemu rozwiązaniu Cutting-Edge

W Niemczech prawie 2 000 firm, zarówno małych, jak i dużych, wyspecjalizowało się w technologii szlifowania. Wyzwania, którym muszą stawić one czoła, są wielorakie: złożone produkty, które muszą być dostarczone w krótkim czasie, ogromna ilość zniżek i dopłat, produkty wytwarzane w małych ilościach lub na zamówienie. Również Neumüller musi sprostać tym wszystkim wyzwaniom i to z największą możliwą efektywnością. We współpracy z partnerem wdrożeniowym firmy proALPHA, Wolf IT Consulting GmbH, firma ta stworzyła innowacyjną platformę Industry 4.0. Neumüller od lat digitalizuje swoją produkcję i łączy swoje produkty z systemem proALPHA ERP. Podstawę do tego stanowi kod Data-Matrix.

Narzędzia do etykietowania z kodem Data-Matrix

Kod macierzy danych to 9-cyfrowy identyfikator, który jest wygrawerowany na każdym trzonku narzędzia za pomocą lasera. Po tym procesie każda część na stałe nosi swój ID i może być łatwo zidentyfikowana. Po zeskanowaniu identyfikator ten jest powiązany z odpowiednim numerem produktu lub rysunku w systemie proALPHA. W ten sposób powstaje elektroniczny, przejrzysty przepływ narzędzi, który może być sprawnie kontrolowany.

Wygodne generowanie zleceń uzupełniających

Kod macierzy danych jest szczególnie przydatny w zarządzaniu wymagającymi procesami uzupełniającymi. Klienci często wysyłają wiertła i noże w drewnianej skrzyni do Neumüller. Zdarza się, że w jednej przesyłce przychodzi 200 lub więcej niesortowanych sztuk. Wówczas ID produktu jest bardzo pomocny ‒ zapewnia, że wszystkie istotne dane stałych klientów, takie jak ceny, dopłaty, rabaty czy punkty bonusowe są przechowywane na identyfikatorze. Na podstawie ID można dosłownie za jednym naciśnięciem przycisku wygenerować nowe zamówienie i połączyć je z danymi podstawowymi zapisanymi w proALPHA. Pracownicy mogą sprawdzić, czy dane narzędzie zostało wcześniej odebrane i przetworzone w dokładnie taki sam sposób, a następnie wygenerować identyczne zlecenie uzupełniające. Przy składaniu zamówień przez nowych klientów identyfikator służy z kolei do oznaczania narzędzi do wyceny i ewentualnego zlecenia uzupełniającego.

Sygnały akustyczne dla zrealizowanych zamówień

Ponieważ do każdego narzędzia w zleceniu przypisany jest licznik, Neumüller jest w stanie przykładowo sprawdzić, ile wierteł w zleceniu złożonym na 200 sztuk zostało już faktycznie wykonanych. Szlifierka informuje o każdym obrobionym wiertle sygnałem akustycznym. Następnie dane produktu mogą zostać zeskanowane w celu przesłania ich do systemu proALPHA. Dzięki temu, informacje o aktualnym stanie produkcji są łatwo dostępne w oprogramowaniu ERP. Jeśli klient zapyta o zamówienie, pracownik może w szybki i prosty sposób sprawdzić jego aktualny stan i podać oczekiwany termin realizacji. Dawniej, kiedy systemy produkcji oparte były o papierowe zlecenia, takie czynności zajęłyby pracownikom dużo czasu i były obarczone dużym ryzykiem błędu. Problematyczne było też spełnianie specyficznych wymagań klientów ze względu na ograniczenia czasowe i zawodność procesu produkcji.

Bezproblemowa integracja partnerów zewnętrznych

proALPHA zapewnia firmie Neumüller niezawodność procesu produkcji na każdym etapie realizacji. Na przykład, gdy firma wysyła narzędzia do podwykonawcy do powlekania, to na bieżąco może monitorować, które z nich, od których klientów są aktualnie obrabiane, które z elementów wymagają naniesienia konkretnej powłoki i kiedy zostaną one zwrócone do dalszej wewnętrznej obróbki lub przetwarzania. Dokumenty wysyłkowe zawierające wszystkie istotne dane, jak np. wymagany rodzaj powłoki, są również generowane automatycznie w firmie w systemie proALPHA. Przed wysyłką zamówienia są ponownie sprawdzane w celu ustalenia, czy dane narzędzie ma być w ogóle powlekane, czy też rzeczywiście zostało naostrzone.

Niezależnie od tego, czy na jednej szlifierce przetwarzane jest tylko jedno zlecenie, czy też kilka zleceń na raz, aby optymalnie wykorzystać maszynę, ID mówi nam, jak mamy przetwarzać każde pojedyncze narzędzie i jak możemy to zrobić przy zoptymalizowanych czasach cyklu - wyjaśnia Josef Neumüller.


Efektywne przetwarzanie reklamacji

Kod Data-Matrix stanowi również podstawę do zarządzania roszczeniami firmy Neumüller. Na przykład, jeśli klient skarży się, że narzędzia skrawające nie zostały prawidłowo powleczone, można prześledzić losy partii za pomocą ID produktu w celu identyfikacji wadliwego narzędzia, a reklamację można przesłać do zewnętrznego usługodawcy. Usługodawca zewnętrzny może również dokładnie określić zlecenie, którego dotyczy reklamacja, oraz czas jego realizacji. Na podstawie tych informacji można zidentyfikować przyczynę błędu, np. zastosowanie niewłaściwego stopu lub wadliwe działanie maszyny. W ten sposób firma Neumüller oszczędza czas i redukuje koszty dzięki efektywnemu przetwarzaniu reklamacji i szybkiej identyfikacji przyczyn błędów. Zgłoszenia, które wcześniej były odrzucane przez zewnętrznych usługodawców, są teraz szybko akceptowane, ponieważ wszystkie procesy mogą być w pełni śledzone. Jak wynika z danych przedsiębiorstwa, liczba odrzuconych reklamacji została zredukowana o 30% dzięki zastosowaniu kodu macierzy danych.

Przypisane do narzędzia ID pozwala również firmie Neumüller unikać wewnętrznych błędów. Z racji faktu, iż dokumenty projektowe takie jak rysunki czy notatki mogą być przypisane do konkretnego narzędzia w systemie proALPHA, wszystkie te pliki są łatwo dostępne po wprowadzeniu ID. Drobne zmiany i późniejsze korekty, które wcześniej były ignorowane ze względu na napięte terminy, mogą być teraz bezproblemowo realizowane.

Jeśli klient zamawia to samo narzędzie, które wykonywaliśmy dla niego już jakiś czas temu, jesteśmy w stanie je dostarczyć. Czasochłonna koordynacja lub wyszukiwanie należą do przeszłości. Nasz proces produkcyjny jest o wiele bardziej wydajny i wolny od błędów. Jeśli mimo to pojawia się pomyłka, a narzędzie nie spełnia wymagań naszych klientów, możemy łatwo zidentyfikować przyczynę i szybko rozwiązać problem - tłumaczy Josef Neumüller.


Źródło: www.proalpha.com/polski/

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top