Czy transformacja cyfrowa dotyczy tylko dużych firm? Co oznacza to pojęcie dla mniejszego biznesu i firm średniej wielkości? Jak w pogoni za innowacją dostrzec potencjał?


 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 
 
Problemem dzisiejszych przedsiębiorstw nie jest brak informacji, lecz chaos informacyjny. Wyzwaniem jest kontekstowe wyszukiwanie, grupowanie i szybka analiza danych. Ręczne prowadzenie dokumentacji jest nieefektywne, słowne (a nawet mailowe) ustalenia umykają. Posiadanie wyłącznie programu księgowego i prostych programów sprzedażowych przestało być wystarczające. Konieczna staje się inwestycja w nowe rozwiązania w zakresie zarządzania magazynem, logistyką, sprzedażą, czy obsługą Klientów i relacji z Klientami. Cyfryzacja danych i digitalizacja biznesu okazuje się niezbędna by przetrwać. Ważne by w tym procesie dostrzec nie tylko konieczność, ale i ogromny potencjał.

Czym jest transformacja cyfrowa?

Transformacja cyfrowa w kontekście prowadzenia biznesu to proces zmiany form komunikacji i modelu biznesowego organizacji połączony z inwestycją w wiedzę i technologię. Według badania IDC Poland przeprowadzonego na zlecenie Dell EMC Głównymi czynnikami skłaniającymi przedsiębiorstwa do rozpoczęcia procesu digitalizacji są zmieniające się oczekiwania klientów i dostępność nowych technologii.

Konieczność czy realna potrzeba?

Z jednej strony cyfryzacja biznesu wynika z realnej potrzeby przedsiębiorstw i naturalnej konkurencji. Z drugiej - staje się koniecznością nie tylko z powodu dążenia do poprawy konkurencyjności i lepszego zarządzania firmą, ale również ze względu na regulacje prawne ze strony ustawodawcy.

Dla przykładu - przedsiębiorstwa (w tym także te najmniejsze) muszą przesyłać dane w formie cyfrowej z kolejnych obszarów swojej działalności (np. JPK, e-sprawozdania, PPK - Pracownicze Plany Kapitałowe).

Cel cyfrowej transformacji to przede wszystkim zwiększenie zaangażowania Klientów, mające przełożyć się na maksymalizację zysku. W dobie cyfryzacji Klient jest coraz bardziej wymagający, liczy się czas, dostępność i wysoka jakość. Ważne by dostosować ofertę, jakość obsługi, kanały komunikacji oraz dystrybucji do rosnących oczekiwań.

Inwestycja w nowe technologie

Transformacja cyfrowa nierozerwalnie wiąże się z wykorzystaniem narzędzi technologicznych. Zmienia się model komunikacji, obsługi procesów. Firmy - niezależnie od skali biznesu i branży – ulegają transformacji, stają się nie tylko cyfrowe, ale w pewnym kontekście „inteligentne”, „uczące się”. Ludzie, biznes i „rzeczy” stają się coraz bardziej połączone.

Chcąc sprostać nowym wymaganiom rynku, przedsiębiorstwa poszukują narzędzi pozwalających integrować dane i przetwarzać je na potrzeby szybkiego raportowania. Przykładem są systemy klasy ERP, które obejmują wszystkie działy firmy. Wybierając oprogramowanie trzeba zwrócić uwagę na funkcjonalność, elastyczność, prostotę obsługi (ergonomię) i możliwości rozwoju.

SAP Business One przyjazny transformacji cyfrowej

Przykładem oprogramowania tej klasy jest system SAP Business One w technologii SAP HANA. Otwarta architektura rozwiązania pozwala na integrację z różnymi aplikacjami zewnętrznymi, a także pracę na urządzeniach mobilnych. Kompleksowość, dopasowanie do potrzeb konkretnego biznesu i błyskawiczne raportowanie w czasie rzeczywistym daje firmie możliwość zdobycia przewagi konkurencyjnej.

SAP Business One, dzięki swojej elastyczności, pozwala na zastosowanie nowych modeli biznesowych, opartych o najnowsze trendy gospodarki cyfrowej. Wykorzystując zaawansowaną analitykę, Big Data, technologie mobilne, uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję (Machine Learning) oraz chmury obliczeniowe daje przedsiębiorstwom szansę na szybszy rozwój i dostosowanie oferty do modelu współczesnego Klienta.

Przykłady praktycznych zastosowań

Firmom, szukających przewagi konkurencyjnej, SAP Business One pozwala wdrożyć nawet najbardziej innowacyjne pomysły. Dla przykładu: w spółce Provalliance, właściciela marki Jean Louis Davis -największej sieci fryzjerskiej w Polsce i Europie, do których wizyty umawia bot (wirtualny asystent), SAP Business One umożliwił obsługę znanego programu lojalnościowego i kart PayBack. Dzięki temu informacja o indywidualnych preferencjach Klienta jest dostępna w każdym salonie tej sieci w Polsce.

W firmie JMP Flowers, jednego z największych producentów kwiatów ciętych w Europie, SAP Business One wspiera wiele innowacyjnych rozwiązań. Usprawnia m.in. rejestrację ruchów magazynowych dzięki integracji ze specjalną bramką wyposażoną w zestaw kamer full HD, rejestrujący przejeżdżające wózki z paletami pełnymi kwiatów i jednocześnie przesyłający numery palet do SAP Business One, gdzie generowane są odpowiednie dokumenty magazynowe.

SAP Business One umożliwia także pracę na urządzeniach mobilnych, ułatwiając pracę handlowcom i serwisantom w terenie. Integruje się z aplikacjami firm kurierskich umożliwiając wydruk etykiet adresowych bezpośrednio z systemu. Współpracuje z elektronicznym obiegiem dokumentów SPUMA pozwalając na autoryzację faktur zakupowych i podgląd obrazów tych faktur w systemie. Pobiera dane z programu MS Project przenosząc szczegóły zaplanowanych projektów do SAP Business One i usprawniając tym samym kontrolę ich realizacji. A to tylko kilka przykładów zastosowań i możliwości integracyjnych.

Podsumowanie

Bez względu na wielkość i branżę, warto w procesie cyfryzacji dostrzec ogromny potencjał, pojawiający się dzięki inwestycjom w nowoczesne rozwiązania IT. Poszukując nowych rozwiązań wpierających cyfrowe zarzadzanie warto sugerować się przede wszystkim ich elastycznością i możliwościami integracji. Powyższe przykłady wykorzystania SAP Business One ilustrują możliwości praktycznego zastosowania systemów klasy ERP zgodnie z nurtem cyfrowej gospodarki.

Źródło: ALTAB

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top